Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Wednesday, June 10, 2009

...Wajib Lulus BI....PPSMI.....

Satu lagi usul baru yang dikemukakan oleh pimpinan baru Dato Seri Najib dan Timbalannya aka Men.Pelajaran, Dato Muhyiddin...semua pelajar wajib lulus BI syarat lulus SPM...


Dibelek2 akhbar utusan hari ini...rencana bertajuk 'Transformasi pendidikan BI'...petikan akhir sekali berbunyi.."Dengan itu, mata pelajaran Sains dan Matematik tidak lagi perlu diajar dalam Bahasa Inggeris dan dikembalikan semula ke dalam bahasa Melayu"

Terpegun seketika bila membacanya...Isu PPSMI belum selesai, timbul pula isu baru..Adakah anak2 bangsa akan sentiasa menjadi bahan eksperimen??


Memetik tulisan Presiden Teras, Cikgu Azmi bertajuk 'Selesaikan dulu isu PPSMI'

APABILA orang ramai dipelawa mengemukakan pandangan masing-masing kepada Kementerian Pelajaran mengenai isu mewajibkan calon lulus mata pelajaran Bahasa Inggeris (BI) sebagai syarat lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), beberapa soalan perlu diketengahkan.

Kami berpandangan bahawa pengajaran BI di sekolah setakat ini amat meliputi soal tatabahasa dan komunikasi. Jika diperhatikan kedua-dua kertas BI dalam SPM, aspek-aspek yang berkaitan itu diajar. Akan tetapi yang menjadi masalah ialah ruang latihan dan penggunaannya secara praktikal.

Kedua, adakah benar pendapat yang mengatakan 'Mempelajari Bahasa Inggeris tetapi tidak mewajibkan pelajar untuk lulus subjek berkenaan dalam SPM menjadikan standard Bahasa Inggeris merosot'.

Kami berpendapat bahawa standard BI merosot bukan sebab tersebut malah adalah kerana metodologi pengajaran yang tidak berkesan. Sementara kita dapati semakin banyak bimbingan kelas BI, pihak kementerian harus menyemak semula bagaimana kaedah pengajaran dan pembelajaran BI dapat dipertingkatkan.

Ketiga, adakah pendekatan meningkat kualiti BI cukup berkesan di peringkat sekolah. Ini berkait dengan kemahiran guru mengguna pendekatan yang kreatif bagi menambat minat di kalangan pelajar terhadap kepentingan BI dalam menambahkan peluang memperluaskan ilmu.
Keempat, persoalan 'Adakah ketiadaan syarat yang mewajibkan lulus Bahasa Inggeris untuk lulus SPM menjadikan pelajar kurang minat menguasai Bahasa Inggeris' harus diiringi dengan soalan bagaimana para guru mahir melaksanakan pengajaran dengan cara yang sangat menyeronokkan?

Jika pada tahap sekolah kebangsaan, pelajar luar bandar sudah pun menghadapi masalah apatah lagi di peringkat SPM.
Daripada persoalan-persoalan tersebut, kami berpendapat isu yang masih belum selesai berkaitan dengan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) perlu terlebih dahulu dirungkai sebelum kita sekali lagi dibawa berdebat dengan isu baru.

Guru tidak pakar menjadi isu
Sayalah salah seorang guru bahasa Inggeris yang bukan dalam profession yang sepatutnya. Sudah terbayang di minda, selepas ini bertimbunlah kursus2 meningkat penguasaan,P&P dalam subjek Bahasa Inggeris untuk guru2 yang seangkatan dengan saya..

Pengalaman mengajar Bahasa Inggeris di SMK...menengah rendah..penguasaan Bahasa Inggeris sangat2 lemah..'Vocabulary' hancur...Hakikatnya di sekolah, silibus tingkatan mereka langsung tak sesuai dengan kognitif mereka...Mereka perlu diajar silibus sekolah rendah kembali..itu salah satu menjadi tekanan kepada saya untuk mendidik mereka,menimbulkan minat mereka subjek BI...tersepit dan terkejar2 untuk mengejar silibus....dan juga cara pendekatan untuk mereka menguasai sedikit demi sedikit matapelajaran BI ini....

Jika diperingkat menengah rendah, pelajar2 begitu lemah...di peringkat menengah atas, lagi akan membebankan pelajar..Majoriti saya melihat yang lemah BI adalah anak Melayu dan Cina di kawasan pinggir bandar dan luar bandar..

'Saya jawab soalan sains,tembak je teacher. Saya tak faham langsung bahasa Inggeris.'...

Saya menyokong cadangan Presiden Teras, selesaikan dahulu isu PPSMI...kemudian kaji sebaiknya tentang wajib lulus BI SPM...Yer, BI perlu kita kuasai....terutama untuk dakwah...tapi perlu dengan pendekatan bermula seawal darjah 1 dipertingkatkan penguasaan pembelajaran BI di sekolah...kaedah P&P BI di sekolah rendah perlu diperkasakan dan diperhebatkan, serta menanam minat kepada pelajar-peljar..bukan terus melangkah ke Sains&Matematik.......Wallahua'lam.

No comments: