Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, April 12, 2007

Qunut Nazilah Senjata Mu'min


(klik untuk lebih jelas)
Doa Qunut Nazilah dibaca ketika kaum muslimin terkena bencana, ancaman, penganiayaan, penindasan musuh-musuh Allah dan musuh kaum Muslimin.



Seperti dikisahkan dalam Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah melakukan qunut selama satu bulan untuk mendoakan pembunuh-pembunuh para sahabatnya di Bir Al-Maunah.



Dari Abu Hurairah RA :"Sesungguhnya bila ingin mendoakan seseorang, Nabi Muhammad SAW membacakan qunut sesudah ruku' (Hr. Bukhari dan Ahmad bin Hambal).

1. Mazhab Hanafiah: Tidak disyariatkan bacaan qunut pada Solat Fajar dan solat lima waktu, melainkan pada solat witir.
2. Mazhab Hanabilah (hambali): Bacaan doa qunut nazilah pada Solat Fajar sahaja.
3. adapun Mazhab Syafie, Maliki dan sebahagian ulama’ lain: Disunatkan membaca qunut nazilah pada solat lima waktu dan juga pada Solat Fajar.

Mari kita bacakan doa ini untuk saudara-saudara kita kaum muslimin dimana saja berada, khususnya yang sedang terkena ancaman, penganiayaan, dan penindasan musuh-musuh Allah.


Inilah Doa Qunut Nazilah,rumi(Hadist diriwayatkan oleh Umar Bin Khatab) ;


Allahumma inna naj’aluka fii nuhuri a’ada ina wa nauzubilLahi min syuruurihim, Allahumma badid syamlahum, wa farriq jam’ahum, wa syattits kalimatahum, wa zalzil aqdaamahum, wa sallidt ‘alaihim kalban min kilabik Ya Qahaar, Ya Jabbar, Ya Muntaqim, Ya Allah ,Ya Allah, Ya Allah.
Allahumma ya munzilal kitab, wa Ya mujriassahaab, wa Ya hazimal Ahzab ihzimhum, wansurna alaihim. Amiin.



Maksudnya:
Ya Allah ya tuhan kami, sesungguhnya kami menjadikan kamu sebagai pendinding kepada musuh-musuh kami, dan kami berlindung daripada kejahatan mereka, Ya Allah ya tuhan kami, binasakan kesempurnaan mereka, dan pecah belahkan jemaah ( parti ) mereka, dan gagapkan perkataan mereka ,goyahkan pendirian mereka, dan hantarkan anjing ke atas mereka dari anjing-anjing Mu , Wahai tuhan Yang Maha Gagah,wahai Tuhan Yang Maha Perkasa,wahai Tuhan Yang Maha Pembela..ya Allah,ya Allah,ya Allah.
Wahai tuhan yang menurunkan al Kitab ( al Quran ), dan yang menjalankan awan, wahai Tuhan yang menghancurkan tentera Al Ahzab, hancurkan mereka dan tolonglah kami mengalahkan mereka..Amiin


Ingatlah senjata orang mukmin itu adalah doa yang sememangnya lebih tajam daripada mata pedang

-JANJI TUHAN PASTI BERLAKU-

3 comments:

Hamba Allah said...

Assalamualaikum.. Maafkan saya..
Izinkan saya mengambil petikan diatas.. untuk di letakan di surau-surau dan Blog saya juga.. jzk...

Aimi Nabihah Mohamad said...

wslm wbt..tafadholi..smoga bermanfaat

NBC CONSULTANT said...

Assalamualaikum.. izinkan sy share ye petikan.. untuk disebarkan di facebook untuk manfaat bersama :)