Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Monday, June 01, 2009

::Pelengkap Hidupku::

Apa yang dikatakan pelengkap hidup dalam hidupku apabila menyeimbangi keperluan rohani/spiritual, aqli/kognitif juga emosi. Apabila ditimpa masalah, perlukan tempat untuk mengadu, pelengkap hidupku adalah sumber rujukanku. Pendapat berbeza, penuhi keperluan berbeza itulah memberi ruang padaku untuk berfikir dan bertindak tidak melulu. Pertimbangkan dari sudut nasihat rohani,emosi dan aqli.

Saadah, pelengkap aqliku. Aini Azhari, pelengkap emosiku. Kak Syafa pelengkap rohaniku. Ketiga-tiga sahabatku punyai karakter, cara pemikiran, corak hidup yang berbeza. Sayalah yang paling untungkan, rangkumkan kesemuanya..dapat satu. Hehe.

Nak kata kami berempat sahabat baik. Taklah jugak. Tapi saling mengambil berat. Aini dari tahun 1-4 di UM, tak pernah berpisah dengan kembarnya, Arni. Saadah plak dengan Atun sejak tahun 1. Kak Syafa, sekarang ini mestilah dengan suaminya tercinta, ust.darsuki dan bakal ’baby’ nya. Seorang yang matang,lemah lembut,peramah.Hidup berdikari tapi disenangi semua.

Apabila dah bekerja ini, masing-masing terpisah. Yang masih menjadi tempatku berhubung, Saadah, Aini dan K.Syafa. Seingat saya, saya mula baik dengan aini,akhir tahun 3.Saadah pulak tahun 4. K.Syafa pun tahun 3. Tapi hingga kini, merekalah saya rasakan pelengkap hidupku.

Bila dilanda masalah, ketiga2nya saya akan hubungi. Mengadu dan meminta nasihat. Aini nasihatkan seiring dengan naluri,sifat dan emosi seorang perempuan. Emosiku tenang. Saadah pulak nasihat dengan rasional kehidupan, falsafah sebuah kehidupan. Kecamuk mindaku tenang. Kak Syafa pulak nasihatkan seiring dengan hakikat kehidupan seorang muslim, hakikat duniawi yang sementara, hakikat letakkan keyakinan pada Allah. Lalui kehidupan seperti biasa. Allah pasti tidak menzalimi hambanya. Kocak rohaniku damai..

Teringat pulak kata-kata aini, semasa kami bertiga nak buat novel fiksyen’Ubaidah’.
Saadah,otak falsafah, buat tentang pemikiran dan falsafah. Aimi pulak otak stategik, buat strategi-strategi dalam cerita. Aini pulak buat bahagian bunga-bunga, jiwang-jiwang. (",)Semuanya kenangan.

Bila rohani,emosi,aqli ku tenang, secara automatik jasadiku terasa lebih cergas, lebih bermaya untuk terus ‘berjuang’ dalam hidup. Biarpun sakit, bila 3 elemen itu seimbang dan stabil...kita akan mampu lawannya dan bergerak lebih jauh..

Terima kasih sahabatku, saadah,aini dan kak syafa. Sekadar coretan penghargaan buat sahabat yang banyak dan setia mendengar rintihan, menghulurkan bantuan. Buat arni dan atun, maaflah..aimi tak rampas sahabat baik korang..hehe..Buat sahabat2ku yang lain, yang turut banyak membantuku...aimi tak pernah lupakan..maaflah andai nama2 kalian tidak tercoret di sini kali ini..Tetapi ikatan antara kita takkan terputus selama-lamanya.InsyaAllah.


Alhamdulillah kerana diri ini dikurniakan pelengkap hidup ini..

2 comments:

TBD said...

Alhamdulillah..syukran ya Allah kurniakan kakakku sahabat-sahabat yg tbaik..thanks, my Allah.. luv~

nabihah said...

To hakima

Syukrn ye adeq..adeq xpnh kck lupekan..thanks 4 everything..(",)