Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Sunday, June 21, 2009

..Keinginan Menuntut Ilmu..


Sabda Nabi SAW :
Daripada Abu Darda' RA, beliau berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : Barangsiapa melalui satu jalan untuk mencari ilmu nescaya Allah mempermudahkan baginya satu jalan ke syurga. Sesungguhnya malaikat-malaikat melabuhkan sayap-sayapnya kepada penuntut ilmu yang redha dengan apa yang mereka lakukan. Sesungguhnya apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi sehinggakan ikan di air beristighfar kepada orang alim. Kelebihan orang alim berbanding orang abid adalah seperti kelebihan bulan berbanding seluruh bintang. Sesungguhnya ulama' adalah pewaris anbiya' dan para nabi tidak mewariskan dinar dan tidak pula dirham akan tetapi mereka mewariskan ilmu. Sesiapa mengambilnya sesungguhnya dia mengambil keuntungan yang banyak.
(Hadis Riwayat Tarmizi, Abu Daud dan Ibn Majah)

Memetik hadis Nabi s.a.w mengenai kelebihan menuntut ilmu,ingin saya berkongsi pengamatan saya sendiri apabila mengikuti kuliah talaqqi quran bwh unit pembelajaran sepanjang hayat. Lahir rasa kagum pada 'teman2 sekuliah' yang lain,yang datang dari pelbagai tempat dan latar belakang.Kuliah ini meliputi ilmu qiraat,ulum quran,ilmu tajwid juga talaqqi quran.

Dihitungkan, sayalah paling muda,masih bujang di situ dan juga paling dekat untuk ke kampus (ambil masa 1jam lebih dari rumah) Kebanyakan 'teman sekuliah' adalah golongan professional ,ustaz/ustazah dan pertengahan usia dan juga datangnya dari negeri2 lain.
Dr.Razak, Dr. Sapora merupakan pensyarah USIM sendiri daripada FST. Dr.Zulkifli,Tn.Abdullah Abd Mutallib,seorang peguam berpengalaman bersama kawan2nya datang dari Batu Pahat,Johor.

Kak Hidayah,dari Johor Bharu bersama suaminya dari Singapura. Ada yang berasal dari Indonesia.Ada seorang yang juga berasal dari Singapura.Ada datangnya daripada Tangkak,Muar,Johor. Yang saya kira bukanlah dekat dengan kuliah hanya 1x setiap hari Sabtu.Seawal 4 pagi sudah bertolak dari Johor,untuk tiba di kampus Nilai sebelum kuliah bermula,8.30 pagi.Sungguh besar keinginan dan semangat mereka semua.

Terasa kerdil pulak diri ini berbanding dengan 'teman2' sekuliah lain. Tapi seronok bergaul bersama mereka semua,matang,banyak pengalaman,berilmu,banyak idea2 yang kritis2..Pensyarah yang memberi kuliah tak pernah sunyi dengan pelbagai soalan2 yang ditimbulkan oleh mereka semua yang saya kira memang soalan yang cukup kritis dan perlukan hujjah yang baik.Kadang2 kesian tgk ust2 yang mengajar tersipu2 malu yang masih muda saya kira,sering diusik, gurau senda tak pernah sepi.

Semangat 'teman sekuliah' dijadikan inspirasi untuk terus menuntut ilmu selagi masih diberi ruang,lapang sebelum sempit,hidup sebelum ajal. Semoga segala jalan yang ditempuh oleh mereka yang menuntut ilmu kerana Allah,dipermudahkan jalannya ke syurga.

Firman Allah SWT : "Allah mengangkat orang-orang yang beriman diantara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat". (Surah Al-Mujadalah : 11)


p/s :sesungguhnya menuntut ilmu kerana ingin lulus,dianugerahkan scroll dengan kerana untuk diri,masyarakat&akhirat..rasa itu adalah berbeza..wallahua'lam

2 comments:

Najibah Mustaffa said...

Salam Aimi,

Tahniah dah terbitkan buku...akak tumpang gembira..:-)

Jemput ziarah blog akak

www.nuwairah.blogspot.com

Kak Jibah

Lilas Conuts said...

Hello from Nouméa
Handsome boy and nice music