Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, May 31, 2007

Kenali Personaliti..Motivasi+Bekalan Da'ie

Kajian psikologi tidak sama Tilik nasib

Seringkali kita mendengar kajian tentang diri,rahsia bulan kelahiran,tarikh kelahiran,zodiak,personaliti warna dan sebagainya.Persoalan di sini, sejauh mana kebenarannya dan hakikat sebenarnya

Kajian psikologi adalah untuk lebih memahami dan mengenali seseorang individu.Keperluan ini adakala perlu kita ketahui untuk motivasi diri sendiri juga peranan kita sebagai khalifah di bumi Allah ini.Sebagai ibu,bapa,penjual,guru,polis dan apa sahaja bidang yang kita ceburi perlu tahu tentang psikologi diri manusia kerana kita berhubung dengan manusia dalam kehidupan seharian.

Tidak dinafikan, kajian psikologi ini bukanlah 100% betul kerana ianya hanyalah kajian manusia.Tapi jika dilihat di sudut positif, kajian sebegini boleh membantu seseorang individu lebih mengenali dirinya terutama bagi remaja,yang mengalami proses perubahan diri seringkali mengalami konflik diri untuk memahami diri.

Perlu dibezakan kajian psikologi dan tilik nasib.Seperti biasa disiarkan di akhbar news street times, akan disiarkan apakah nasib kita pada setiap hari berdasarkan zodiak, begitu juga ada majalah-majalah tempatan menyatakan nasib bulanan ataupun tahunan bagi individu.Kepercayaan inilah perlu dihapuskan.

Percaya vs Mengarut

Kembalikan kepada hakikat kepercayaan dan keyakinan kita sebagai manusia, aqidah islamiah.Antara percaya atau tidak,kajian hanyalah sekadar kajian,pemudah cara untuk individu menjalani kehidupan, tidak semestinya suatu kebenaran.

Apa yang perlu diyakini, diri kita dan nasib kita adalah terletak di bawah kekuasaan Allah.Setiap ciptaanNya adalah berbeza, lihatlah sahaja di bawah jari-jari kita...cap jari semua manusia berbeza..apatah lagi sifat-sifatnya..hanya sedikit persamaan untuk membawa persefahaman dan keserasian.

Usah terlalu percaya pada kajian nasib...itu akan merosakkan aqidah islam..kepercayaan kita yang sebenarnya hanyalah terletak apa yang telah digariskan dalam rukun-rukun iman

4 Warna Bekalan Pengetahuan Da’ie

Secara umumnya, manusia boleh dibahagikan mengikut warna diri yang berbeza. Pelajaran yang saya kutip dalam pengajian ilmu Color Vibration Therapy (CVT) membahagikan warna diri kepada empat bahagian utama iaitu Putih ,Merah Jambu ,Hijau dan Biru. Setiap manusia secara azalinya telah ditetapkan oleh Allah SWT dengan warna dirinya yang tersendiri dan ekslusif.Dan warna tersebut diterjemahkan dengan sifat semulajadi individu tersebut.

Warna putih melambangkan Spiritual atau sifat kerohanian, manakala merah jambu (pink) melambangkan Emotional. Hijau pula melambangkan mental dan biru melambangkan fizikal. Jika di lihat dari sudut seerah Nabawiyyah keempat2 warna ini diwakilkan melalui empat khulafa' arrasyidin dizaman Nubuwwah.

Putih dinisbahkan kepada Saidina Abu Bakar r.a , merah jambu dinisbahkan kepada Saidina Umar alkhattab r.a, manakala hijau dinisbahkan Saidina Uthman Ibn Affan r.a dan biru mewakili warna Saidina Ali r.a. Kita maklum bahawa keempat sahabat terutama Nabi SAW ini mempunyai karakteristik yang berbeza dan masing-masing menampakkan competitive advantages yang tersendiri. Malahan, kisah mereka juga dapat menonjolkan sifat dan sikap peribadi mereka sebagai qudwah hasanah kepada umat Islam.
(from ulumcordova.blogdrive.com)

Ilmu untuk Tindakan

Pengetahuan penting untuk tindakan...Kerana itu kenalilah personaliti diri dan juga masyarakat sekeliling untuk kemaslahatan ummat..Tapi..awas..jangan sampai membelakangkan aqidah islamiyyah dengan setiap pengetahuan yang dimiliki..letakkan pada tempat yang sepatutnya..Kenali personaliti...untuk motivasi dan juga bekalan da’wah..

Berkenalan dengan diriku..(sekadar perkongsian..jauhkan dari ujub..na'uzubillah)

1) Ujian Personaliti Warna ( Jab.Kaunseling UM)
Biru = Suka keharmonian + romantis

Emas = Bertanggungjawab + berperaturan

2) Ujian Cara Atasi Konflik ( Jab.Kaunseling UM)

Musang = Diplomasi + Elak sebarang konflik

3) Ujian Persoaliti Warna ( Fasilitators’ test)

Kuning = adalah warna matahari,sikap mesra dan mengambil berat.Prihatin dan merupakan penggerak semangat kekitaan,kerap mendengar curahan perasaan orang dan gemar memberi galakan.Mempunyai keinginan yang kuat untuk menyukakan hati orang lain.Tidak sukakan perselisihan dan mudah mengalah untuk elakkan konflik.Tidak tegas dan ragu-ragu.

4) Bulan kelahiran (November) Kajian Dr.Fadzilah Kamsah

Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
Daya firasat yang sangat halus dan tinggi.
Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia

Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran.
Terlalu degil dan keras hati
Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya.
Tak suka marah kecuali digugat
Mudah ambil berat terhadap orang lain.
Pandai muhasabah diri.
Cara berfikir yang lain dari orang lain.
Otak yang sangat tajam.

Pandai mendorong diri sendiri.
Tidak hargai pujian.
Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik.
Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang.
Suka duduk d irumah.
Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia.
Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah


Setiap kelebihan anugerahNya..lafazkanlah kesyukuran..setiap kelemahan..cuba atasinya dengan perubahan..Segala pujian..kembalikan kepada yang Hak, Allah s.w.t...Allahu ta'ala 'alam

No comments: