Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, May 31, 2007

Ya Allah..Aku Di Bawah NaunganMU (End)

Awal pagi itu berlalu, dua susuk tubuh itu sibuk ruku’ dan sujud serta berdoa kepada Allah.

“Hidup di bawah naungan Al Quran, roh akan sentiasa berhubung dengan Allah.

Manusia terdiri daripada komponen aqliyyah, ruhiyyah dan jasadiyyah (akal, roh, dan jasad). Manusia tidak pernah puas menyuap makanan kepada jasadnya dengan pelbagai jenis makanan yang enak dan lazat. Manusia juga memberi santapan kepada akalnya melalui ilmu2 yang dipelajari untuk mendapatkan kemahiran2 di dunia ini. Apabila memahami nikmat hidup di bawah naungan Al Quran, manusia tidak dijanjikan akan kenyang perutnya tetapi rohnya akan terisi dan kenyang. Akalnya tidak ketinggalan, mempunyai pemikiran yang jauh lebih luas daripada manusia yang hanya berkisar dalam dunia material sahaja. Tubuhnya sujud menyungkur dan spiritualnya akan sentiasa bertawajjuh (dihadapkan) kepada Allah, dengan penuh khusyu’.

Hanya kepada Allah jua sujudnya sekalian penghuni langit dan bumi sama ada dengan sukarela atau terpaksa dan bayang2 mereka (juga turut sujud) di waktu pagi dan petang
Surah Ar-Rad : 15

Sebelum masuk waktu subuh, Rahimah bertanya lagi kepada Huda.

“Huda. Bagitau lah, Insya-Allah ana tak marah, walau enti nak cakap apa2 pun”

Rupa-rupanya Rahimah memang betul2 “terganggu” dengan kenyataan Huda.. Walaupun Huda buat macam gurau2 sahaja.

Huda senyum. Senyum penuh bermakna. Ditenung wajah sahabatnya itu sedalam-dalamnya.

“Adakah diri enti masih terikat dengan sesuatu yang menjauhkan enti daripada Allah?
Boleh ana tahu? Kerana ana terasa sesuatu...”

Rahimah terasakan bagai ada batu besar menimpa kepalanya. Dia melarikan pandangannya, menatap sejadah. Air mata mengalir deras.

“Jangan tanya ana soalan macam ni Huda. Ana segan” Rahimah mengesat air matanya.

“Ana tak minta enti mencela diri di depan ana.” Huda mukanya tetap tegas tetapi lembut.

“Ana Cuma nak bantu enti get through apa yang sedang terjeruk dalam hati enti tu, dan apa yang menyerabutkan kepala enti tu”, Huda cakap lagi dengan steady. Huda tarik nafas panjang, sangat berat baginya untuk menyampaikan.

Rahimah berkata “Enti tahu sesuatu ke?”

Huda sambung, “Ana tak tahu.. Tapi ana dapat rasa.. Ada la sikit2 jigsaw puzzle yang ana sambung2, macam dah nampak clue”

Huda macam polis yang meng”interrogate” penjenayah. Dia bertanya lagi..
“Masih ada sesuatu ke yang enti masih sukar tinggalkan?”

Rahimah senyap.

“Enti nak selesaikan tak masalah yang bersarang dalam diri enti ni?” Huda bertanya.

“Rahimah, enti masih teringatkan “dia” kan?” Huda mula bertanya soalan cepu mas.

Rahimah senyap. “Erm, mana enti tau ni? Ana tak pernah langsung pun citer kat enti apa2 pasal hal ni..”

Huda senyap. Betullah apa yang dia sangkakan.Bukan Huda ingin su’u dzan pada sahabatnya itu. Tetapi dia rasa kurang selesa dengan beberapa tindak-tanduk sahabatnya itu. Huda menyambung,”Sebenarnya soalan ana tadi sekadar cuba-cuba.”

Rahimah mula merah wajahnya, “Tolong ana Huda..”

Huda berkata, “Ana tak dapat tolong enti. Enti kena tolong diri sendiri.”

Huda sambung lagi…
“Macam ni lah Rahimah perjalanan kita masih jauh.. Kita nak berjalan kepada Allah. Sama macam kita tengah jungle tracking dan bawa beg isi bekalan digalas kat bahu. Kalau beg kita penuh dengan sampah, ia akan memperlahankan kita, dan memenatkan kita, walaupun kita tahu jalan ke destinasi kita.
Walaupun kita faham peta utk menuju ke destinasi kita”

Huda membacakan ayat suci Al Quran.

AlInsyiqaq:6
“Hai manusia, Sesungguhnya kamu Telah bekerja dengan sungguh-sungguh menuju Tuhanmu, Maka pasti kamu akan menemui-Nya.”

Rahimah tunduk.

“Sebenarnya Rahimah. Orang tu tak layak pun untuk enti sayangi”

Rahimah tunduk semakin tunduk.

“Kasihan ummat ini. Ummat ini perlukan orang-orang yang banyak mengingati tentang nasib ummat ini. Kalau kita sibuk dengan masalah peribadi, sampai bila masalah besar Islam nak selesai?”

Rahimah mula angkat kepalanya.

“Walaupun dari segi fizikal, enti dah tak lagi berkawan dengan orang tu, tapi kenapa nak biarkan dia reside dalam hati enti. Adakah dia itu mendekatkan lagi enti kepada Allah?”

Rahimah terasa pedang menghunus jantungnya. Tapi entah mengapa, kata-kata Huda sentiasa boleh diterima oleh dirinya walaupun Huda sentiasa “laser”. Tapi Rahimah masih ada coping mechanism nya.

“Huda, ni tak adil.. Tak de ke sahabat brothers kita yang ikut tarbiyah dapat approach kawan ana ni. Ana pun mahukan dia mengenal islam,” Rahimah menaruh harapan.

“Rahimah.. Dakwah Islam adalah kepada semua orang. Tiada siapa yang boleh dilabel sebagai orang yang tidak layak dapat hidayah Allah.. ”

“..Tapi….ini bukan masalah ada brothers yang dapat approach kawan enti tu atau tidak, tapi ini masalah enti, mind set enti. Enti telah mendahulukan rasa sayang enti semasa jahiliyah itu, dan mahukan perubahan kepada kawan enti tu, supaya untuk apa? Supaya untuk enti dan dia dapat bersama-sama di dalam “islam” pula?”

“Remember what did Allah said in the Al Quran? In Surah An Nur verse 26, Bad women .are for bad men and bad men are for bad women. Good women are for good men and good men are for good women ” Huda mula membuka ceramah.

“Kenapa enti sibuk nak mempersiapkan dan memperbaikkan orang yang konon2 enti nak jadikan pasangan hidup. Sedangkan Allah suruh kita memperbaikkan diri kita. Diri kita. Dan kemudian, insya-Allah, Allah akan tolong kita dapatkan orang yang sepadan dengan kita.”

” Kerja dakwah kita pula, adalah dakwah untuk semua. Dan bukannya hanya nak mengislahkan orang yang kita mahu jadi pasangan kita”"Doa pada Allah, Rahimah. Andai ada jodoh enti. Allah akan temukan enti dengan seseorang yang lebih baik daripada keadaan begini”Azan daripada laptop Huda berkumandang menandakan waktu Subuh telah masuk.
Rahimah terasa otaknya lebih lapang. Dia memandang Huda. Huda menghulurkan sesuatu kepada Rahimah. Sekeping kad kecil bertulis.Sekiranya kita cinta kepada manusia
Tidak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
Nescaya cinta Allah tiada penghujungnya
Sekiranya kita cinta kepada manusia
Kita akan cemburu kepada orang yang menyintai mereka yang kita cintai
Tetapi sekiranya kita cinta kepada Allah
Kita akan turut menyintai mereka yang melabuhkan cintanya kepada Allah juga
Ya Allah, jika aku jatuh cinta, cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya kepadaMu, agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu
Ya Muhaimin, jika aku jatuh cinta, jagalah cintaku padanya agar tidak melebihi cintaku kepadaMu
Ya Rabbana, jika aku jatuh hati, jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling padaMu
Ya Rabbul Izzati, jika aku rindu, rindukanlah aku pada seseorang yang merindu syahid dijalanMu..
Amin Ya Rabbal Alamin..This is a poem written by Aminah Qutb dedicated to her husband

Huda, Jazakillah.” Rahimah memeluk Huda seerat-eratnya.
“Cepat, enti kena jadi imam” Rahimah menolakHuda. Dia mendahulukan Huda untuk jd imam solat subuh.

Huda senyum.. Di dalam solat mereka.. Huda membaca.
Surah Az Zumar : 53-56
53. Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
54. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu Kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).
55. Dan ikutilah sebaik-baik apa yang Telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu

sebelum datang azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyadarinya,
56. Supaya jangan ada orang yang mengatakan: “Amat besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajiban) terhadap Allah, sedang Aku Sesungguhnya termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah ),

No comments: