Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Saturday, May 19, 2007

Erti Syukur...Membazir dan Memilih

Pernahkan anda mengalaminya?
Di satu jamuan

'Banyaknya makanan lebih,siapa nak bawa balik makanan ni?', soal seorang sahabat
'Bawa balik kolejla..bagi pada siapa2 yang tak datang..tak pun bagila kat kawan2 kolej lain..sayang nasi ni,'aku mengesyorkan.Kawanku bersetuju
Entah macam mana,nasi itu di 'pass' kan pada kawanku yang lain,akhirnya nasi itu tiba di bilikku..Aku melihat,terasa ingin menghabiskan semuanya..ayam masak merah dengan sayur goreng..tapi dah lewat pagi..perutku dah betul2 kenyang.Kawanku turut tak merasainya kerana kepenatan,terus tidur.Akhirnya nasi itu hanya terbiar di situ sahaja.
Keesokannya ingin ku buang,tapi sayang.Ku cuba makan lauknya..kawanku menegur..'Elok lagi ke ayam tu?'..aku hanya memandang.Terus kubiarkan,bimbang memberi masalah kepada perutku.Entah mengapa ku rasa amat 'sayang' untuk membuangnya.Tapi aku terpaksa membuangnya,beberapa bungkus nasi yang telah dibazirkan.Memakan duit rm 10++.
Sayu hatiku nasi itu kubuang begitu sahaja.Ku terbayang saudara di palestin,afghanistan,lubnan yang sebiji nasi sukar untuk ditemui.Ya Allah,kalau aku ada kuasa ajaib,inginku terbang ke sana menghulurkan nasi ini..pasti mereka gembira.
Sedarkah kita di malaysia..semakin tidak bersyukur??..

Di rumah sewa

'Em,sedapnya lauk yang dimasak hari ini,' aku menjengah di dapur.Melihat makanan yang disediakan oleh housemate.Alhamdulillah,ada rezeki yang baik untukku hari ini.Hari sudah lewat malam,aku kepenatan.Terus terlena.
Aku ke dapur,giliranku memasak untuk sarapan pagi.Aku lihat lauk semalam yang ku makan masik di situ.Banyak lagi bakinya,boleh dimakan untuk 2 orang,ku kira.Tapi sayangnya, lauk itu sudah basi.Begitulah ku perhatikan baki makanan di rumahku kebiasaannya.'Kenapa tidak disimpan dalam peti ais,boleh dipanaskan semula untuk di makan,'monologku sendiri.Rasa kesal.Mungkin silapku terlupa untuk menyimpannya kerana kepenatan,ku memujuk diri..Hakikatnya aku sedar,tak ramai yang akan makan masakan yang tidak habis dan dipanaskan semula.Kerana itu makanan yang tidak habis dimakan hanya dibiarkan basi dan terus dibuang.Adakah anda begitu??..Bersyukurkah kita?

Di sebuah kafeteria

Selesai kuliah,perut mula berkeroncong.
'Ira,kak ima jom makan sama-sama,'ajakku.Kita makan di kafe fac sains ye..saran ira.Kami bersetuju.Sudah membeli makanan,masa untuk makanla.Alhamdulillah ada rezeki lagi hari ini.'Boringla, lauk semakin lama tak banyak pilihan,tak ada yang menarik,'ngomel kak ima.'A'ah,betulla kak,asyik lauk sama je..bosan gak.Tapi makan jela..dah lama,'Ira menyokong.Aku hanya tersenyum.Tak tahu nak komen apa.Dalam hatiku timbul rasa hairan.Ku kira lebih 20 jenis lauk yang disediakan dengan pelbagai jenis masakan ayam,daging,telur,ikan dan sayur.Pilihan yang macam mana lagi yang perlu ada.Bersyukurlah dengan rezeki yang ada.Makanlah dengan niat ibadah.Bukan kerana nak hiburkan nafsu.Inilah sindrom memilih..Ciptalah resepi sendiri untuk rasa kelainan yang diingini..Memilihkah anda?


`Banyaknya Pilihan`

Di sekelilingku


Keluargaku

'Kita tidak baik membazir makanan',ujar ibuku.Alhamdulillah didikan diberi,aku sekeluarga belajar tidak membazir.Ayah memang tidak cerewet dalam bab makanan.Di rumahku,sudah menjadi kebiasaan selagi makanan itu tidak habis,selagi itu makanan itu akan disimpan dalam peti ais.Dan akan dipanaskan untuk di makan.Sebelum tidur,emak akan ingatkanku simpan lauk masakan dalam peti ais.Kadang-kadang,aku baru tiba di rumah,cuti semester..aku akan menuju ke peti ais dahulu..mencari lauk masakan yang masih berbaki untukku panaskan untuk di makan.Itulah kehidupan keluargaku.Ayah makan apa sahaja, samada lauk dipanaskan atau baru dimasak..
'Kita jangan sombong dengan makanan.Semuanya rezeki Allah.Ada keluarga,lauk yang tengahari,kadang-kadang untuk makan malam sudah tidak di makan lagi.Apatah lagi untuk dimakan pada keesokan hari,ujar ibuku lagi.Betul,aku mengiyakannya.Ramai yang sebegitu.Apa peranan peti ais jika bukan untuk menyimpan makanan agar tidak mudah rosak.Alhamdulillah tarbiyah dari ibu bapa,membuatkan aku dan adik beradikku menghargai rezeki Allah.Tidak susahkan untuk mengamalkannya..Gunakan sebaiknya peti ais anda..untuk menghargai rezeki Allah s.w.t.

Cerita Sahabat

'Tahu tak,zaman sahabat..ada mengatakan najis mereka seperti najis unta,' seorang sahabatku memulakan cerita.Aku memandangnya kepelikan.Cerita apa ini.
'Tak tahu,kenapa?,'tanya juniorku kepadanya.Aku turut menanti jawapannya.
'Zaman Rasulullah s.a.w,zaman sahabat..ada sebuah kisah..seorang sahabat terjumpa dengan secebis kulit binatang, dia mengambilnya lalu dibasuh untuk dimakan.Begitulah makanan sahabat di zaman Rasulullah s.a.w.Sebab itu ana berkata sebegitu tadi kerana makanan unta dan para sahabat dahulu tidak banyak beza,' ulas sahabatku.
Astaghfirullah..aku beristighrfar..Ku bandingkan makanan kita kini..Tapi kita banyak memilih dan membazir.Sanggupkah kita makan kulit binatang sebegitu.Rasulullah s.a.w. mengikat perut baginda dengan batu untuk menahan lapar.Tetapi perjuangan baginda dan para sahabat cukup hebat..terlalu jauh dibandingkan mujahid dan mujahidah islam kini.
Ku sedar,kerana kenikmatan makanan juga turut memberi kesan buruk kepada diri kita.Kerana itu Rasulullah s.a.w. berpesan 'Makan ketika lapar,berhenti sebelum kenyang'.

Kehilangan dompet

Aku mencari dompetku untuk makan tengahari,tiada..Aku kepelikan.Tertinggal di bilik ke?..Baru ku sedar dompetku hilang.Tak tahu samada dicuri atau tercicir.Kali terakhir ku gunakannya semasa di library.Kehilangan dompet benar-benar menguji.Tiada duit langsung.Untuk menghilangkan rasa lapar,ku gunakan duit syilingku yang masih ada sehinggalah duitku habis.Sungguh aku teramat lapar kerana sudah menjadi kebiasaanku aku tidak boleh tidak makan nasi dalam satu hari.Aku akan sakit kepala dan tak dapat fokus kerja..Sungguh ujian ini menguji..Ketika itu terbit keinsafan dalam diriku..
'Ya Allah..beginilah yang dirasai oleh saudaraku di palestin,umat islam yang ditindas..kelaparan dan kesempitan', sungguh kelaparan itu sangat menyeksakan..Ku sedar betapa besarnya nikmat makanan yang Allah kurniakan selama ini..belajarlah erti bersyukur..


`Ingatkah kita kepada mereka?`

Makanlah kerana Ibadat

Sesungguhnya tiap rezeki yang Allah kurniakan, lafazkanlah dengan pujian Alhamdulillah.Terimalah setiap nikmatnya dengan redha walau sedikit ataupun banyak.Janganlah membazir mahupun memilih.Makanlah setiap nikmatnya kerana ibadat.Itulah syarat pahala yang dikurniakanNYA...Manfaatkan nikmat rasa dan kesihatan yang dikurniakan oelh Allah sebaiknya..Pernahkah anda sakit? Pernahkah merasai betapa seksanya kesakitan, dan rasa kelaparan kerana hilangnya deria rasa dan tubuh tidak dapat menerima makanan lagi..

'Pandanglah ke bawah,kerana itu kita akan lebih menghargai'.Ingatlah setiap kali menatap rezeki Allah,fikirkan tentang nasib umat islam yang lain..yang ditindas oleh Israel laknatullah..pasti kita akan lebih bersyukur.Belajarlah untuk meredhai nikmat yang ada di hadapan kita..Elakkan pembaziran..Amalkan sunnah Rasulullah s.a.w..ikutlah cara nabi makan dan adab-adabnya.

..Jadikan diri kita hamba yang bersyukur..


No comments: