Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, May 31, 2007

Tekanan...Punca Gejala Keguguran...

Gejala keguguran para pendokong gerakan Islam merupakan satu gejala yang amat merbahaya sekalipun dipandang dari satu proses peningkatan jemaah, merupakan tabi'i yang dapat mematangkan dan membersihkan saff dari anasir yang membantutkan da'wah.Kesan gejala ini, harakah islamiyyah sentiasa dilanda 'fitnah'.

'Dan bahawa(yang diperintahkan) ini, adalah jalanKU yang lurus,maka ikutilah ia dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain, kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya.Yang demikian itu diperintahkan Allah kepada kamu agar kamu bertaqwa'
(Al-an'am:135)

Banyak faktor punca keguguran pada jalan da'wah(almutasaqitun fi tariqudda'wah). Di sini saya ingin bawakan sedikit kupasan dari sudut faktor tekanan.Ianya lebih dilihat sebagai 'external force', tetapi ianya lebih memberikan implikasi yang besar bagi para du'at dan juga gerakan da'wah.Tidak dipandang enteng juga dari sudut faktor individu(tarbiyyah) dan juga gerakan itu sendiri yang membawa kepada gejala yang semakin membarah kini.


Tekanan Ujian

Ujian dalam kehidupan da'wah adalah besar.Ramai yang meninggalkan bidang 'amal islami setelah berhadapan dengan ujian sedangkan dahulunya merekalah kelompok yang cukup bersemangat.Ujianlah yang dapat membezakan pendirian gerakan dan para du'at.Ujian itu datangnya dari pelbagai bentuk samada nikmat mahupun sengsara.Di sinilah ujian Allah berikan, menilai sejauh mana keikhlasan para du'at dalam menegakkan Islam di bumiNya ini.

Allah s.w.t. memperingatkan " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan, 'kami telah beriman' sedang mereka tidak diuji lagi. (al-'ankabut:1-2)

'Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu, dan agar Kami menyatakan(baik-buruknya) keadaanmu' ( Muhammad :31)


Sirah telah menceritakan,kisah sahabat yang tercicir,kalah dalam ujian.Pengiktibaran perlu dijadikan panduan agar kita para du'at mampu untuk istiqamah, bersyukur dengan setiap ujianNya..bukan tunduk dan lari daripada menghadapi mehnah walaupun payah.


Tekanan Keluarga

Tidak dinafikan, para du'at lahirnya daripada pelbagai latarbelakang keluarga.Sedikit sekali yang terlepas dari tekanan keluarga samada sebagai anak,isteri mahupun suami.Seringkali keluarga menakut-nakutkan tentang nasib buruk yang akan di alami seperti yang pernah dialami oleh anak-anak para mujahidin,amilin dan du'at pada setiap masa.


Ada keluarga yang menghalang daripada bergiat dalam kerja da'wah.Ada keluarga yang menentang gerakan islam, ada keluarga yang menyokong tapi menghalang ahli keluarganya terlibat malahan ada yang pendokong tetapi turut menghalang ahli keluarganya daripada turut bergiat dalam kerja da'wah.

Kisah yang pelik, ada bapa cuba menghalang anaknya dari bersama da'wah islam dan mengikut jalan yang haq sehingga sanggup untuk memberi galakan kepada anaknya untuk melakukan pekerjaan yang hina dengan tujuan semata-mata untuk menghalang anaknya dari jalan Allah.Ada juga yang menyusahkan anaknya seperti kewangan supaya meninggalkan jalan Allah. Jadikan kisah Mus'ab bin 'Umair sebagai teladan.

Ingatlah amaran Allah s.w.t:
' Katakanlah:'jika bapa-bapa,anak-anak,saudara-saudara,isteri-isteri kaum keluargamu,harta kekayaan yang kamu usahakan,perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya.'Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq.' (al-Taubah:24)


Tekanan Persekitaran

Persekitaran mudah mempengaruhi individu untuk berubah.Tekanan persekitaran penyebab keguguran para du'at di jalan da'wah.Faktor yang menyebabkan individu kalah kpd tekanan persekitaran adalah banyak.

Mungkin asas pembentukannya(takwin) tidak betul.Seperti mempunyai keraguan dan kegoncangan dalam aqidah atau akhlak yang tidak betul.

Mungkin iltizamnya selama ini dengan da'wah adalah kerana malu dengan persekitaran ataupun hanya taqlid,bukan kerana iman dan keyakinan.
Mungkin diri sendiri enggan masuk dalam lengkongan da'wah apabila berada pada tempat yang lain dan lebih suka masuk ke persekitaran jahiliyyah.Ini adalah membahaya yang mungkin menggugurkannya dari jalan da'wah jika tidak perolehi inayah Allah.

Pelbagai kisah golongan yang gugur akibat pengaruh persekitaran.Ada yang suatu ketika dahulu seorang yang lantang bersuara,menaikkan semangat perjuangan..tetapi akhirnya kini menjadi seorang gay..itulah realiti..lihatlah sekeliling kita..kita akan memahami..


Tekanan Gerakan Bahaya

Terlalu banyak gerakan bahaya yang bertopengkan islam kini.Gerakan itu hanya bertujuan untuk mengkritik dan menimbulkan keraguan dengan tujuan untuk menghancurkan harakah Islam atas nama Islam.Pelbagai make-up dan 'brand' Islam diwujudkan, Islam Hadhari,SIS dan pelbagai lagi yang memberi tekanan dan kecelaruan kepada sesetengah individu.


Ramai orang yang meninggalkan kehidupan da'wah kerana kalah berhadapan serangan yang bertujuan meragukan Islam.Sehingga ada yang meninggalkan kerana merasakan jalan da'wah semakin tidak selamat dan memberhayakan.Sungguh banyak 'aqal-'aqal yang baik dirosakkan oleh gejala ini.Api yang menyala dipadamkan dan usaha yang memberi hasil dimusnahkan.Maka..berhati-hatilah..


Tekanan Bermuka-muka

Sikap ingin bermuka-muka dan takabbur faktor keguguran.Ini disebabkan oleh penyakit 'ujub,terpedaya dengan diri sendiri dan ego.Sikap inilah penyebab gugurnya iblis yang merasakan dirinya megah di mana mengatakan:

'Allah berfirman :"Apakah yang menghalangimu untuk bersujud (kepada adam) di waktu Aku menyuruhmu? Menjawab iblis :"Aku lebih baik darinya.Engkau ciptakan aku dari api sedang dia(Adam) Engkau ciptakan dari tanah.' ( al-A'raf :12)

Sungguh ramai yang gugur kerana bermuka-muka.Jika beriman,sudah pasti akan merasa malu dengan diri sendiri dan akan menangis menyedari kedudukan dirinya.

Sesungguhnya jalan da'wah ini bukannya mudah,penuh duri dan berliku.Pohonlah dari Allah s.w.t agar mengurniakan kita keupayaan dan kekuatan untuk berjalan melintasi hari-harinya dengan kebaikan dan keikhlasan, dijauhkan dari penyimpangan dan penyelewengan.Semoga Allah memelihara hati-hati kita untuk istiqamah di jalanNya.

Kesabaran di atas jalan yang jelas sekalipun panjang adalah lebih mulia dari berada di jalan yang mudah tetapi dipenuhi kebatilan dan kepura-puraan.Sesungguhnya orang-orang yang paling mulia di kalangan makhluk Allah adalah para Nabi dan Rasul,namun merekalah orang-orang yang dihadapkan dengan ujian yang paling besar dan getir.Sesungguhnya Allah Maha Penyayang dan Maha Mendengar rintihan hamba-hambaNYA.


-stefaislle-

No comments: