Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Friday, November 06, 2009

::Novel Ubaidah (part 3)

Syautath si psikik, Ubaidah si pemikir
”Syautath, kau tengok ini. Gelombang membujur menyebabkan getaran zarah-zarah medium selari dengan arah gerakan gelombang,” jari telunjuk Ubaidah fokuskan kepada gambarajah gelombang dalam eksiklopedia.

Dahi Syautath berkerut.” Apa yang kau melalut ini, Ubaidah?”
”Aku bukan mengarutlah. Inilah disebalik kehidupan kau sebagai hafiz, kau tahu?”
” Aku tidak tahulah. Lagipun cikgu Safiyyae belum ajar lagi. Jomlah balik. Nanti umi aku marah balik lambat,” Syautath beristighfar dengan nguapannya.
” Teruklah kau ni, Syauth. Siang-siang macam ini pun mengantuk.”
” Aku lapar sebenarnya. Kau cerita pada aku lain kali ye,” Syautath tersengih menampakkan kaviti.
” Owh, kau tidak puasa ya hari ini. Okaylah, jom balik.”
” Syhh, jangan bising. Nanti walid marah. Aku gastrik pagi tadi,” pesan Syautath yang nakal. Teman sepermainan Ubaidah. Dua anak itu berjalan pulang ke rumah daripada perpustakaan sekolah.

” Ubaidah, kau ini sejak kita kawan, selalu cakap benda pelik-peliklah. Susah aku hendak faham,” Syautath mengomel, mendakap mushaf di dadanya.
” Apa kata kau sambung cerita kau tadi. Tidaklah kita buang masa sambil jalan macam ini,” sambung Syautath lagi.
” Bukan peliklah, Syauth. Itu kan ilmu. Baiklah, aku sambung ya. Gelombang itu ada kaitan dengan alquran yang kita baca, hafal tahu. Itu penjelasan yang disebut secara saintifik,” Ubaidah pintar, banyak membaca bacaan melangkaui usianya.
” Saintifik?” Syautath menggaru kepalanya. Kopiahnya senget.
” Gelombang melintang pula gelombang yang menyebabkan zarah-zarah medium bergetar berserenjang dengan arah gerakan gelombang. Pengkaji fizik mengatakan setiap jisim itu ada gelombangnya yang tersendiri, iaitu zarah dan getarannya tersendiri. Ha, begitulah dengan bacaan Al-quran. Kita kan diajar tajwid, tarannum, ada getarannya. Membaca Al-Qur'an bertasbih dan berzikir, dan dalam pembacaan itu berlaku keseimbangan yang harmoni antara gelombang dari pembacaan itu dengan gelombang yang ada pada sel-sel lain yang ada didalam badan kita, termasuklah gelombang otak dan gelombang dari denyutan jantung.”
“Otak kiri ialah otak menganalisa dan melakukan sesuatu kerja mengikut aturan. Apabila kita membaca Al Qur'an, secara sendirinya kita akan berhati-hati dengan tajwid, sebutan serta tempat berhenti. Bagi mereka yang ingin bertaranum dan memasuki musabaqah, lebih lagilah menganalisa, lebih teratur susunan bacaan dan lagunya serta mengatur pernafasan. Dengan ini secara secara tidak sedar, kita telah mengaktifkan otak kiri. Sebaliknya mereka yang menghafal ayat-ayat al-Qur'an dengan kaedah membayangkan bentuk huruf, bermakna otak kanan pula lebih terangsang. Inilah disebut hafazan.”
”Wah, hebatnya!! Lebih hebat daripada bermainkan, Ubaidah,” Syautath kagum.
”Betul! Aku tambah sedikit lagi, hasil kajian saintis, orang yang sentiasa merangsang otaknya terutama otak kiri, boleh mencegah dari mendapat penyakit nyanyuk ( dimentia) atau berfikiran celaru ketika mudanya. Kelajuan gelombang ialah hasil darab frekuensi dan panjang gelombang, iaitu kekerapan pengulangan dalam bacaan dan panjangnya bacaan seperti dalam nilai harakat dan kawalan pernafasan. Semakin laju gelombang bacaan, semakin sihatlah otak dan jantung kita. Apa macam? Boleh terima tidak cerita aku, Syauth?” Ubaidah menjungkit keningnya. Puas dapat bercerita.
” Boleh, boleh sangat. Tidak sangka aku, sains ini hebat. Ada kaitan dengan diri kita,” Syautath mengalihkan paku tajam menghalang laluannya.
” Yelah, sainskan dari Islam. Mestilah hebat. Ilmu Allah untuk kehidupan manusia,” Ubaidah menyapu debu-debu di kopiahnya.
” Owh, aku ingatkan ciptaan barat. Yelah, barat kan maju dalam sains ini. Kalau sejarah ciptaan pun, nama-nama tokoh barat yang popular. Lepas ini aku hendak belajar sungguh-sungguhlah sains dengan Cikgu Safiyyae.”
” Bohongan semua itu, Syauth. Ha, kau tahu, inilah peranan kita sebagai muslim. Betul kan? Lebih-lebih huffaz macam kau ini,” senyum Ubaidah.
” Betul. Walid selalu pesan. Ubaidah, kau ini boleh jadi saintislah. Bukankah kau ini sebenarnya anak saintis yang hebat?” Tiba-tiba Ubaidah tunduk dan membisu. ‘Anak saintis?’ Dia tidak pasti. Abi Aqid tidak pernah bercerita sepenuhnya kepada dia.
” Err, Ubaidah! Maafkan aku kalau tersilap cakap,” Syautath sendiri kurang pasti. Dia sekadar terdengar perbualan walid dengan Abi Aqid.
Kedua anak muda berusia 9 tahun itu saling membisu sehingga tiba untuk berpecah, pulang ke rumah masing-masing. Dua sekawan yang hidupnya dipenuhi dengan ilmu dan tarbiah Islam. Pemikiran sudah menuju kematangan di awal kanak-kanak. Waktu main dijaga dengan penuh disiplin. Begitu juga dengan jadual hafazan mereka. Syautath, anak Imam Abbas Zuhair kenalan rapat Sheikh Waqid. Syautath mempunyai kelebihan kuasa telepati, boleh mengawal kawalan otak manusia secara psikik. Anak yang riang,nakal dan lebih suka bertindak daripada banyak berfikir. Berbeza dengan Ubaidah, suka membaca, berfikir dan merenung alam semulajadi serta setiap tingkahnya ada hujjah.

No comments: