Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Wednesday, November 04, 2009

::Novel Ubaidah (Part 1)::

Nota penulis : Novel ini terhenti sekian lamanya,tiada kesempatan,ruang dan idea untuk memeras otak,mencari rujukan dan menulis.Awalnya adalah utk dihantar dalam peraduan novel fiksyen DBP dan utusan bersama 2 lagi sahabat..tapi terhenti hanya di sini...Dipaparkan untuk bacaan umum..masih tergantung jalan ceritanya..Entah bila akan tersambung...


Sheikh Waqid Faruqi
Bunyi mesin faks bergema di ruang bacaan Sheikh Waqid Faruqi. Malangnya bilik itu tidak berpenghuni. Sheikh Waqid telah ke negeri timur menghadiri perjumpaan ketua pemimpin seminggu yang lalu. Anak isterinya dihantar pulang ke kampung halaman bagi menjamin keselamatan mereka. Tertera 2:132 pada kertas faks yang masih panas itu.

Puas Sheikh Waqid berfikir tentang kandungan faks yang dikirim oleh adik iparnya sebulan yang lalu. 3 angka yang tertera itu benar-benar membuatkan dia gelisah. Berhari-hari dia cuba menghubungi Zanqi, namun gagal. Hari ini dia bercadang hendak ke Kota Caisser melawat Farwah dan adik iparnya, Zanqi. Hatinya benar-benar runsing dan gelisah.

2:152 :’Maka ingatlah kamu kepadaKu, nescaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatku).’

Spasme (pembuluh darah) Sheikh Waqid bagaikan menyempit, serasa adrenalin makin luncur dirembeskan, penyempitan trombosit mendadak membuatkan jantungnya hampir terhenti, bebola matanya terpacul sinar,ligamen tegang… Kediaman adiknya,Farwah dan Zanqi tinggal abu dan debu!!

Otot kardium mengecut pantas, jantungnya berdegup kencang, namun dia cuba menenangkan hatinya dengan istighfar tidak lekang dilafazkan. Sheikh Waqid terus melangkah ke pusat makmal Zanqi, derapannya dilajukan. Sekeliling seolah-olah memerhatikan tingkahnya yang tampak mencurigakan barangkali. Ditambahkan pula dengan imejnya menampakkan seorang muslim.
‘Argh..pedulikan. Barat sentiasa pesimis terhadap Islam,’bentaknya sendiri. Dia terus melangkah tanpa mempeduli. ’Adakah masyarakat barat peduli tentang masalah sekeliling dan sensitiviti agama? Individualistik semakin berbekam dalam setiap hati. Pasti tidak dipeduli,’ Sheikh Waqid berkira-kira lagi. Serebrumnya tidak henti-henti berputar, berfikir tanpa penat.

Iris sistem simpati berubah ke tahap maksimum, anak matanya yang kecil itu hilang sepetnya. Ternyata sesuatu yang buruk telah menimpa Prof.Zanqi dan Prof.Farwah! Dan Ubaidah? Binaan makmal yang kukuh itu hampir musnah. Kedudukannya yang terpencil memungkinkan tiada siapa menyedari tragedi ini.
’Abang, Zanqi nak abang ingat pesan Zanqi ini. Apa-apa hal yang terjadi, abang cari dan selamatkan Ubaidah di tempat ini,’ jemari Zanqi pantas melakarkan gambarajah di atas kertas putih.
’Abang simpan kertas ini baik-baik. Abanglah satu-satunya harapan Zanqi.’
Sheikh menyeluk poket bajunya. Kosong! Dia mencari lagi, kertas itu ternyata hilang. Amanat daripada Zanqi beberapa bulan yang lalu telah hilang. Matanya rapat ditutupkan, membayangkan semula lakaran tempat Ubaidah disorokkan. Dia pasti, Ubaidah masih ada di situ.
Gegaran mobilnya sedikit menyentakkannya. ’Assalamualaikum Alfadhil Sheikh Waqid alFaruqi. Takziah atas pemergian Prof. Zanqi Aftah dan Prof. Nihlah Farwah. Alhamdulillah kami sudah selamat menyempurnakan pengebumian jenazah semalam.’
Hairan terbit, semalam? Tarikh mesej dihantar diperiksa, sudah 3 hari yang lepas. Mesej itu baru diterimanya. Masalah talian semasa dia dalam perjalanan, mungkin.
’Alhamdulillah. Sahabat-sahabat Zanqi telah menguruskan segalanya.’

’Abi Aqid, Ubaidah sudah dapat hafal juz 2!’ Terpaan Ubaidah dengan tiba-tiba mengejutkan Sheikh Waqid dari lamunan kisah lampau. 5 tahun telah berlalu. Ubaidah semakin membesar, kepintarannya semakin terserlah. Jiwanya bersih tanpa sebarang kotoran. Ubaidah, anak yang cukup istimewa dan berbeza.

Layaran silam itu lenyap dari pandangan. Matanya menatap wajah kecil Ubaidah yang dalam keriangan mendatanginya.
’Alhamdulillah, anak abi ini memang pintar. Terang hati, cepat hafal,’ Ubaidah bertenggek di riba lebarnya.
’Sudah, sekarang ini Ubaidah pergi bersihkan diri, tukar baju bersih. Ikut abi ke kuliah. Lepas zohor nanti abi ada kuliah umum.’
’Baik abi. Nanti bila Ubaidah besar, Ubaidah pun hendak jadi macam abi. Ubaidah pergi dulu ye,’ Ubaidah turun dari ribaannya.
’Anak abi nanti akan jadi lebih hebat daripada abi,’ Sheikh Waqid mengusap kepala kecil Ubaidah. Ubaidah sekadar mengangguk. Entah memahami atau tidak.

p/s:watak Ubaidah adalah rekaan..Tiada kaitan dengan sahabat,abu ubaidah

No comments: