Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, June 12, 2008

~Ku Akan Fail!!~

Rabu, 11 Jun 2008

Hari ini ‘the worst day’ kurasakan…Kelasku hanya satu, sains 2 Usaha..Rancangan pengajaran telah ku lengkapkan sepenuhnya. Baik bermula dari set induksi sehinggalah penutup…

Tidak Faham

Set induksiku tidak di fahami oleh pelajar..Ku memberi masalah UV radiasi yang menyebabkan masalah kesihatan dan membunuh tumbuhan hijau..Aku cuba kaitkan dengan “pyramid of numbers’. Tetapi pelajarku tidak memahami set induksiku dan tidak dapat mengaitkannya. Ku terpaksa menerangkannya berulang kali..Korelasi fungsi ‘pyramid number’ dengan kesan kematian tumbuhan hijau..Beralih kepada topik pembelajaran, masaku banyak habis di sini..Ku mengulanginya berkali-kali…Nampak ada yang berbual,tidak menghormatiku dan mengantuk..Ya Allah..teruknya aku!!! Dengan suaraku yang tidak kuat..aku menahan sabar..guideline waktu dari rancangan pengajaran telah terpesong jauh..Masuk aktiviti, satu lagi masalah..mereka tidak faham arahanku..Lain dalam perancanganku, lain pula yang dibuat oleh pelajar..Aku mengubah perancanganku secara automatik, ikut kefahaman pelajar..Di mindaku terbayang “Ya Allah, jika penyeliaku ada di belakang sekarang, confirm akan terus dapat F!!”..Waktu 80 minit habis, aktiviti tidak dapat diselesaikan, penilaian tidak sempat dibuat, kesimpulan lagila…Ku terasa sangat tensen..Apa yang ku rancangkan hanya 10% berjaya…Adakah akan dapat F?? Nau’zubillah..

Detik Perubahan

Sambung cerita Effa, aku nampak perubahannya.. Dia nampak ada semangat untuk belajar dan banyak tersenyum..Sebelum ini wajahnya susah untuk dilihat senyumannya..Dan yang mengejutkan aku, semasa dalam aktiviti kumpulan, Effa buat semuanya..memberi pendapat, menulis dan melukis di manila kad hasil perbincangan!! Sebelum ini, dia langsung tidak melibatkan diri dalam aktiviti berkumpulan..Subhanallah..Apa lagi yang dapat ku ucapkan selain tahmid, Allahamdulillah..Semuanya di tangan Allah..


Pertama dan Terakhir

Aktiviti semasa pembelajaran sains, 2 Usaha..Hari ini kulihat sedikit perubahan Effa, hari ini ku mula utk rapat dengan pelajarku..hari ini juga aku terpaksa mengubah jadual kelas, tidak lagi mengajar sains 2 Usaha..ku akan mencurah ilmu kepada 1 Usaha..Gambar kenangan sempat dirakamkan..







No comments: