Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, June 12, 2008

::Baru Terasa Ingin::




Selasa, 10 Jun 2008

Tiada kelas hari ini..aku hanya ada relief class, 2 Maju dan 2 Usaha. Tiada apa-apa yang ku ingin buat, hanya kawal kelas walaupun ini adalah satu bahagian yang paling susah untuk di kawal, kelas bising, penat untuk terjerit-jerit meminta diam..

Buat tak malu

Biasalah budak perempuan, suka bercakap-cakap..Aku dengan tak malunya menyibuk dengar perbualan mereka..mencelah dan menyampuk..kadang-kadang mereka kurang layan..rasa macam muka tembok pulak…tiba-tiba terbayang di mataku lagak yankumi yang tak tahu malu, mahu sertai anak muridnya ( Drama Gokusen, kegemaran Allahyarham Suhaimi,alfatihah)…Aku tersenyum sendiri, ‘Go Aimi!Don’t give up!’..
Alhamdulillah, pelajar-pelajarku dapat menerimaku..aku pun banyak mengenali minat,latar belakang anak-anak yang ku sayangi…

“Private Message”

Di satu sudut, ku melihat seorang pelajar, Effarizan yang agak ganjil tingkahnya..Suka menyendiri,tidak bergaul dengan kawan-kawan lain.Pertama kali aku memasuki kelas ini dulu, 2 Usaha..Effa menunjukkan riak dan tingkah yang kebosanan, tiada minat dan tiada semangat untuk belajar dan memberi kerjasama dalam kumpulan. Terasing dengan pelajar lain. Suka menjawab, pamerkan ketidakminatannya. Oleh kerana, waktu ini hanya relief class, aku tidak mengajar lagi 2 Usaha..Lama ku berfikir, bagaimana untukku mendekati dan mengetahui masalah Effa..Aku bercadang untuk ‘slow talk’ dengannya..Aku sengaja mendekatinya dan cuba menegurnya dengan lembut, menunjukkan rasa ambil berat terhadapnya, tapi, responnya mematikan kataku..agak keras (bukan biadap)..tapi mmg itu gayanya..aku mati akal..kembali semula ke meja guru..Akhirnya, sebelum keluar dari 2 Usaha, aku menghulurkan private message kepada Effa dalam sehelai kertas.

“Effa,
Cikgu tengok Effa macam ada masalah..Ada masalah ke? Jangan pendam sorang-sorang sayang..Masalah keluarga?”
Cikgu Aimi (Science Teacher)

Aku terus melangkah keluar, dalam hati ku mengharap ada sedikit perubahan daripada Effa..Aku bertekad untuk menyelami hatinya..memahaminya..’Cikgu sayang kamu, Effa’

Hui Sien menangis

Selesai waktu relief class, aku balik ke bilik guru. Kelasku berakhir pada hari ini. Aku ternampak seorang pelajar 1 Ilmu, Hui Sien mencari-cari sesuatu. Sudah menjadi kebiasaan pelajar-pelajar keluar masuk bilik guru, tercari-cari tempat duduk guru. Tetapi hari ini, terdetik untukku bertanya Hui Sien mencari siapa. Tiba-tiba dia datang mendekatiku dan memberitahu :
”Cikgu, buku nota bahasa cina saya hilang. Saya tertinggal di kantin, bila saya cari semula, buku tu dah tiada”.

Banyakla yang ku tanya, siapa yang mengajar bahasa cina?..Miss Yap..Ku memintanya laporkan kepada Miss Yap, bila Miss Yap balik ke bilik guru nanti. Tapi, Hui Sien menggelengkan..Tidak mahu laporkan kepada Miss Yap terlebih dahulu.
”Buku nota tu kawan saya punya, kelas 1 Amanah” Air mata Hui Sien terus mengalir. Bila nampak air mata tu, aku mulalah tidak senang.’Aku mesti bantu Hui Sien’.

Rupanya buku kawannya. Tampak muka cemas dan takutnya. Hilangkan buku nota kawan, pasti susah..Penat nak buat balik semua nota..Ku tahu Hui Sien takut jika kawannya mengetahuinya..Dia maklumkan, sudah laporkan pada guru bertugas, tapi tak jumpa. Aku sebenarnya hilang arah juga, duk berfikir kepada siapa perlu dilaporkan, apa yang perlu dibuat...maklumlah masih baru di sekolah..Laporkan pada guru bertugas sudah, Miss Yap tiada..Akhirnya aku meminta Hui Sien minta pengawas bertugas pada waktu rehat nanti untuk membuat pengumuman tentang kehilangan buku nota. Mungkin ada yang tersilap ambil..Kawanku, Hidayah beri cadangan, jika hari ini tak jumpa juga, minta guru bertugas buat pengumuman di perhimpunan esok. Ku rasa itulah jalan yang terbaik.. Tapi, masih terpancar muka resah Hui Sien..Ku tahu, selagi belum menjumpainya, dia tetap akan bimbang..Sudah banyak air matanya mengalir..Ku cuba menenangkan..Dia ingin mencari buku nota di kantin sekali lagi.Meminta aku menemaninya, katanya takut..Aku pun menemaninya..ku katakan,

insyaAllah nanti akan jumpa buku tu.Jangan bimbang ye,Hui Sien.Sampai sahaja di kantin, ternampak buku nota tu di atas meja..Alhamdulillah selesai masalah..Maha suci Allah..Hui Sien pulang ke kelas dengan tenang..Hatiku terasa sangat gembira kerana berjaya menolong pelajarku...

”Aku adalah Dai’e”

Peristiwa Hui Sien dan masalah Effa, memberi semangat kepadaku untuk meneruskan tanggungjawabku sebagai mua’llim..Prinsipku untuk membantu pelajarku sedaya yang mungkin, bukan hanya akademik malah segala masalah yang dihadapinya, yang perlukan bimbingan,sokongan dan pertolongan daripada seorang guru...Kerana ku memegang prinsip ’Aku adalah Da’ie’..Ku melangkah setiap hari ke sekolah dengan slogan ini..Sekarang, baru ku terasa ingin....MENJADI SEORANG GURU!!! (kerjaya yg langsung tidak ku minati)...kerana gurulah murabbi, naqib, mas’ul,mu’allim, muaddib...kerana guru seorang DA’IE..

1 comment:

Muhammad Syafiq Rahim said...

Masha Allah..

banyak pengalaman2 menarik jd cikgu ni ye..hmmm semoga tabah dalam mentarbiyah ummah....