Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Tuesday, June 17, 2008

>Lukis Komik<

13 Jun 2008


Asah Bakat

Pada hari selasa lepas, masuk relief class 2 Amanah..pelajar di hadapanku sibuk melukis kartun..aku saje menegur.."Cantik lukisan kamu, bagi cikgu tengok"..Kelihatan Li Hui segan-segan nak tunjukkan lukisan komiknya pada ku..Aku cuba yakinkan dia tak perlu malu..Malu dengan bakat yang semulajadi di anugerahkan..

"Dia memang macam ni cikgu, dia malu..kata lukisannya hodoh", lapor kawan di sebelahnya.
Aku sekadar tersenyum..Memanggilnya lagi datang kepadaku.Akhirnya Li Hui datang, aku memerhati lukisan komiknya (komik cina seperti komik2 cina popular)..walaupun aku tidak memahami dialog jalan ceritanya..aku sekadar menilai hasil lukisannya..Cantik..Memang Li Hui berbakat..Aku sarankan kepada Li Hui agar hantar komik yang dia hasilkan ke mana-mana syarikat ataupun menyertai mana-mana pertandingan..Anime,comichouse dan seumpamanya..Li Hui masih rendah diri.."Saya tak pandai cikgu". Aku tersenyum dan terus memuji hasil karyanya..

3-4 orang pelajar lain datang mendekatiku, minta aku lukis 'sheep'..adui..macam-macam..aku sekadar layan kehendak mereka..penuh dalam buku tulis mereka dengan lukisan-lukisan kartun..2 Amanah, kelas keempat daripada 6..Minat sungguh mereka ini pada lukisan..sebahagiannya..Seronok juga melayan mereka..Hilang tekananku sebelum aku melangkah masuk ke 2 Amanah..

Pada hari ini, tiba-tiba Li Hui datang mencariku..Dia lupa namaku..menanyakan samada aku pernah masuk kelasnya atau x sebelum ini..Aku mengiyakan..Dia tersenyum dan menghulurkan beberapa lukisan komiknya..

"Kenapa?" tanyaku.

"Cikgu tolong saya buat pilihan antara 2 lukisan ini..Saya nak buat sajak untuk lukisan dan nak hantar nanti"

Aku terkejut juga..baru sekali bertemunya..dia mencariku untuk membantunya membuat pilihan lukisannya..Tak sangka..Aku memberi pandangan lukisan yang lebih sesuai kepada Li Hui..Dia kelihatan berpuas hati kerana sudah dapat membuat keputusan..Aku berasa senang hati kerana dapat membantu..dan yang paling aku gembira..Li Hui tampak lebih yakin untuk komersialkan bakatnya..Alhamdulillah..Dia tetap pelajarku dan mad'u ku.


Dari Li Hui aku belajar untuk mengasah bakat pelajar, memberi keyakinan kepada mereka dengan bakat di anugerahkan, dipergunakan sebaiknya..bukan hanya jurutera, doktor yang boleh berjaya..Banyak lagi anugerah Allah kurniakan untuk dihargai seoptimanya bagi menjadi insan yang berjaya dan cemerlang..Asahlah bakat pelajar dengan bakat mereka, bukan hanya lulus peperiksaan semata-mata..

No comments: