Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Sunday, June 22, 2008

Kanvas Cinta Ini -Akhir-


”Salam, Fiqa. Qis nak jumpa sekejap. Ada sesuatu hendak cerita. Jumpa di kafe ya.” Qistina menanti Shafiqah.
”Antara kami sudah tiada apa hubungan lagi. Saufi ada muslimat lain,” perlahan Qistina menceritakan. Dari A hingga Z, rentetan peristiwa diceritakan kepada Shafiqah. Shafiqah nampak terkejut.

”Huh, sungguh tamak, seperti anjing mengejar bayang-bayang,” luah Shafiqa, agak emosi. Qistina sekadar membatu.
”Pasti muslimat itu lawa. Saufi banyak kali tanya tentang Qis, lawa ke tak. Dia ’high-taste’ sangat.”

”Tak apa, lawa itu penting bagi Ustaz Fariz Saufi,” suara Qistina bergetar. Dia akur. Dia mula nampak hikmah kejadian. Ternyata Saufi lebih pentingkan rupa paras daripada perjuangan. Itu bagi Qistina. Bagi Qistina, perjuangan adalah utama. Memang dia turut memilih rupa, fitrah manusia sukakan kecantikan. Tetapi apabila kita mengenal islam dan perjuangan, paras rupa bukan lagi keutamaan jiwa.


Satu persatu hikmah peristiwa tersingkap. Qistina melafazkan rasa syukur, walaupun sayang dan cintanya masih berbekas. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang.

”Satu, soalan. Enta istikharah tak sebelum nak kenal ana?” ”Tidak.” Jawapan seorang ustaz takhasus quran hadith. Kecewa. Qistina cukup kecewa. Bukan kerana dia tidak menjadi pilihan. Tetapi, kecewa dengan tindakan seorang ustaz, tidak menitikberatkan dalam hal sebegini dengan petunjuk Allah. Qistina memberikan tazkirah panjang dengan jawapan ’tidak’ ustaz Saufi. Dia bukanlah orang yang layak menegur seorang ustaz. Sedangkan dia bukanlah seorang ustazah. Hidup penuh pilihan, banyak jalan yang perlu dipilih. Hati dalam genggaman Allah. Berbolak-balik dengan kekuasanNya. Setiap tindakan, mintalah petunjuknya. Kerana kata hati, kata aqal bukan selalunya benar membuat pilihan.

”Biasalah ustaz. Dia rasa dirinya sudah baik. Jadi, pasti ramai perempuan baik akan sukakan dia. Yang dapat semua baik-baik, pilih yang lawa lah pulak. Tapisan terakhir.”

”Ish, baiklah lelaki bukan ustaz. Sekurang-kurangnya sudah dapat yang baik itu, hargai betul-betul. Rupa kedua. Sebab tolak yang baik ini, rugi. Bukan semua yang baik datang pada dia.”
Pandangan sahabat-sahabat berlegar di minda. Logik, memang logik pandangan mereka. Tetapi, bukan semua ustaz seperti itu. Apa yang dikesalkan, ada ustaz sebegitu. Apa guna ilmu tinggi, jika nafsu lebih menguasai iman. Huh, bak kata popular : ”lelaki semuanya sama”. Betulkah?

Shafiqa menemui Qistina. Kolam matanya bergenang. ”Harith tinggalkan Fiqa. Padahal kami sudah merancang untuk kahwin tahun depan. Masing-masing sudah berbincang dengan keluarga.” Qistina terpana.

”Ya Allah, Fiqa! Kenapa boleh jadi macam ini?”
”Fiqa tak tahu. Dia senyap. Menyepi diri. Akhirnya Fiqa tahu, dia nekad untuk putus.” Qistina sedaya memujuk dan memberi kata semangat. Ada yang lebih baik tersedia untuk Fiqa. Ya Allah, semudah ini kaum Adam bermain dengan perasaan kaum Hawa.

Masa terus berlalu. Dalam hembusan nafas, dalam kerdipan mata, peperiksaan semester akhir menghampiri. Kali ini, perasaan Qistina lebih bebas. Bebas dari soal perasaan dan cinta manusia. Pernah Saufi menelefonnya, ada persoalan Qistina soalkan. Kali pertama Qistina benarkan Saufi menelefonnya. Hatinya sudah kosong terhadap Saufi. Dia sedar, di sebalik suara Saufi, ada masalah menimpanya. Namun, tidak disoalkan Qistina. Qistina mengajar hatinya agar lebih tegas dengan perasaan. Biarlah dikatakan sombong, yang penting dia mahu menjaga hatinya daripada anasir-anasir cinta terlarang. Menjaga hubungannya dengan al Khaliq. Daripada Shafiqa, Qistina mengetahui yang muslimat itu telah meninggalkan Saufi. Memilih yang lain.

”Qis, Fiqa nak bagitau sesuatu. Qis jangan terkejut ya.”
”Kenapa Fiqa? Suspen sahaja bunyinya,” Qistina bergurau.
”Qis tahukan Fiqa masih berhubung dengan akh Saufi?” Qistina mengangguk.

”Erm, akh Saufi luahkan perasaannya pada Fiqa. Dia kata dia suka Fiqa.” Buk, bagaikan sebiji batu besar menghempap jantung Qistina. Inikah sebenarnya diri Ustaz Fariz Saufi?
”Fiqa terima?”
”Fiqa pun agak suka pada dia. Kami masih baru. Belum buat keputusan nekad, untuk serius atau tidak.” Qistina senyum, menunjukkan lagak gembira, meraikan perasaan Shafiqah. Sedangkan hatinya...

‘Ya Allah, bercabang-cabang kisah hidupku ini. PadaMu kuserah segala,’ hatinya berdoa. Hidup ibarat roda, berputar-putar. Akhirnya menemui titik pertemuan yang sama. Ke depan, belakang. Sekejap di atas, sekejap di bawah. Penemunya tetap sama. Inilah kehidupan. Dari Allah kita datang, kepada Allah kita kembali. Begitulah analogi sebuah roda dengan hakikat kehidupan.

Sebuah perkenalan, sebuah perhubungan, sebuah konflik, satu mainan perasaan cinta, rindu dan sayang, buatkan Qistina berteleku panjang di tikar sejadah. Merenung semua peristiwa. Dia tersedar dengan kelalaian. Membina hubungan dengan sering berhubung, hanyalah mengundang ketidakrestuan al Khaliq. Dia membimbing hati agar tidak mudah jatuh cinta pada cinta manusia. Dia sedar, hatinya cepat tersentuh dan menerima ‘lamaran’ perkenalan seorang lelaki. Istighfar dipanjangkan bilangan bacaannya, hatinya sayu. Sayu dengan penuh kesyukuran. Disedarkan sebelum dia lebih lanjut terlena dengan buaian cinta, kata manis kaum Adam. Kisah kehidupan dan perjuangannya masih jauh dan panjang, jika masih belum dijemput ajal. Tiada lagi, dambaan cinta lelaki di hati. Harapan diletakkan pada Saufi, itulah kesilapan. Soal hati, soal cinta adalah soal aqidah. Sejauh mana keyakinan dan pengharapan diletakkan kepada Pencipta hati-hati. Tetapi ramai yang tidak yakin, letakkan harapan pada manusia. Ikat sebuah hubungan dengan syarat sering bermesej, berbual dan bertemu. Inilah situasi menunjukkan longgarnya aqidah masa kini. Jadikanlah kisah cinta agung Saidina Ali r.a dan Fatimah sebagai pedoman, disatukan dengan keteguhan aqidah, keyakinan dengan kuasa Allah yang menyatukan.
Malam itu, selesai solat sunat istikharah, meminta ditunjukkan dan dipandu di atas jalan yang lurus (siratalmustaqim) di dunia dan akhirat, Qistina bermimpi. Mimpinya didatangi seorang pemuda, ada sinar di wajahnya penuh ketenangan. Pemuda itu membelakanginya, berbaju melayu serba putih dengan serban dililitkan di kepala. Pemuda itu berpaling menghadapnya. Sekuntum senyuman indah disedekahkan, lafaz assalamualaikum diucapkan. Qistina menyalaminya dengan menjawab ’waalaikumussalam, suamiku.’

Mimpi hilang. Qistina terjaga. Lantas memutuskan ikatan syaitan dengan wudhu’. Malam masih panjang. Qistina bangkit untuk tunaikan solat tahajjud dan solat-solat sunat yang lain. Dia rindu, rindu amat untuk bermunajat di malam yang hening. Di ketika malaikat-malaikat bersama-sama dengan orang-orang yang sujud pada ketika insan lain lena dibuai mimpi. Sesungguhnya mati itu pasti, hidup ini InsyaAllah. Qistina berpegang pada falsafah keramat itu...Prinsip hidup ini.
...TAMAT...

3 comments:

Anonymous said...

salam..akak..ni ziella..kwn lina kat ukm..kite pnh jumpe ms akak dtg cni..cantik blog akak..camne akk wat ekk...n suke laakanvas cinta tu..ape kate akk satukan agar mudah dbace..thnx..slm ukhwah fillah

Anonymous said...

wslm..ziela.akak ingat ziela..mekasih..biase je blog akak..nak blaja buat ke?.=)..trima kasih atas cadangan utk cerpen kanvas cinta..nnti akak satukan..slm ulfah..wslm..(",)

Anonymous said...

wslm..ziela.akak ingat ziela..mekasih..biase je blog akak..nak blaja buat ke?.=)..trima kasih atas cadangan utk cerpen kanvas cinta..nnti akak satukan..slm ulfah..wslm..(",)