Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Friday, June 08, 2007

..Pastikan IMAN Menang..

Sesungguhnya adalah satu fitrah,adam memerlukan hawa dan hawa memerlukan adam.Begitulah awal penciptaan manusia..Manusia dikurniakan nafsu, berbeza dengan malaikat yang turut diciptakan untuk tunduk dan patuh pada Allah, berlainan dengan iblis yang ingkar daripada suruhan Allah..

Fitrah manusia memerlukan kasih sayang dan perhatian.Begitulah runtutan jiwa-jiwa memerlukan seseorang yang boleh memenuhi fitrah diciptakan.Tetapi, kerana bagi memenuhi tuntutan fitrah, ramai hanyut tanpa sedar walaupun siapa pun mereka, kerana mereka adalah khalifah Allah yang memiliki nafsu.

Ikuti satu episod perang ‘mujahadah' bagi hamba yang bernama MANUSIA…samada ADAM mahupun HAWA, telah,sedang atau akan melalui episod perang ini..

Episod I (Perkenalan)

Nafsu : Aku telah sukakan ‘someone’…betulkah apa yang aku rasakan ini?..

Iman : Astaghfirullah..mengapa perkara sebegini datang menggangguku…Ya Allah bantulah aku..

Aqal : Inilah lumrah..biasala..inikan fitrah manusia..akan suka pada seseorang..tak salahlah bila punyai perasaan sebegini..

Iblis : Ha..betul tu Aqal..aku sokong kau 100%..bukannya buat dosa pun bila sukakan si dia tu..suka tu perkara biasalah..macam suka makan,suka tidur..ha..betul tak Aqal..

Aqal : Yup..betul tu..kalau diikutkan tak salahlah..jangan risaulah Nafsu..Be calm..

Nafsu : Ok..aku faham..so..tak salahkan..time kasih Aqal..

Iblis : Opps..terima kasih kat Aqal j eke?..Aku pun tolong gak

Nafsu : ???...(Confius)…

Iman : ( Tengah menahan marah)

Aqal : No komen ( Buat tak tahu)..

Iman : Erm..memang suka itu satu fitrah…tapi effect bermula dari suka ini bahaya..

Nafsu : Apa yang bahayanya Iman..suka aje la..

Iman : Nafsu..kau sahabat paling dekat dengan aku..aku tahu effectnya nanti..aku perlu jaga kau..

Iblis : Nafsu..jangan dengar cakap Iman tu..dia saja nak takut-takutkan kau..

Nafsu : (Berfikir)...Aku tak buat dosa..hanya aku turuti fitrah..dan aku telah istikharah..aku yakin dia untukku..

Iman : Aku pun yakin..tapi aku perlu kuat..(Iman mula berbolak-balik)...

Iblis : Hahaha...(tergelak sendiri)...Nafsu telah menurutiku..

Pertemuan pelbagai caranya..samada ’orang tengah’ mahupun perkenalan sendiri..episod ’suka’ mungkin perkara biasa dalam lumrah manusia..tetapi..BEWARE..

Episod II ( Perhubungan )

Aqal : Aku selalu teringat si dia..kenapa ni..(resah)

Nafsu : Aku pun plak rindu kat si dia...tak tenang rasanya..

Iman : Mengapa harus rindu..mengapa harus teringat tentang dia...Ya Allah aku semakin lemah..

Iblis : Hahaha..bodohla kamu bertiga ni..its normalla bila sukakan seseorang..awal-awal biasala..kalau dah teringat..kalau dah rindu tu..contactla dengan dia..dia pun sukakan kan kau..kau pun tahu kan..

Iman : Kau ni Iblis..bisinglah..pergi jauh-jauh dari kami..

Aqal : Kalau teringat...contact?..kenapa pula begitu?

Nafsu : Aku dah tak tahan ini..kena contact ke kalau nak hilangkan rindu..

Iblis : Ha..dengarlah cakap aku ini..kalau dah contact..selalu berhubung..lepas tu tak rindulah lagi..tak teringatlah lagi..sebab dah biasa..percayalah cakap aku..dah ramai yang berjaya..

Iman : Mana boleh macam tu..nonsense..perlu lawan semua ini..tak boleh berkelakuan sebegitu..akan berlaku maksiat hati tanpa disedari..zina-zina kecil..dosa-dosa kecil yang boleh membawa kepada dosa besar..Aku tak boleh ikut hasutan syaitan..

Aqal : ( Sedang berfikir)...Bagaimana pula boleh jadi maksiat..boleh jadi dosa besar pulak tu..berhubung perkara biasa dalam sebuah perhubungan..

Nafsu : Betul tu..lagipun aku dengan dia..bukannya main-main dalam perhubungan ni..matlamat kami jelas..untuk di ijabkabulkan.niat kami kerana Allah...bukannya nak berhubung lebih-lebih pun..macam orang lain..tak jaga batas syari’at..selalu jumpa..pegang tanganla..hanya sms dan call je..

Aqal : Yup..lagipun belum kenal baik lagi each other..kenala contact
untuk kenal hati budi..

Iblis : Betul2...sebelum kawin..kenala kenal hati budi..nanti silap pilihkan susah..

Iman : Tak boleh!!...Aku kena luahkan rindu hanya pada Allah..Dia yang kurniakan perasaan sebegini..aku tak boleh lalai..aku kena perbanyakkan amalan untuk hilangkan rindu kepadanya..

Iblis : Alah Iman..relaksla..janganlah keras sangat..jadi biasa2 sudahlah..jangan nak seksa d

irila..nanti merana..contact je dia..nak kenal kan..bakal suami/isteri tu..matlamat untuk baitul muslim tu..tak boleh wat main-main..nak sehidup semati..

Iman : ( Hanya diam)...aku masih kuat..niatkan berhubung kerana Allah

..untuk kenal hati budi sahaja..bukan lebih dari itu..

Nafsu : Erm..perlu berhubung...

Aqal : ( Mengangguk-anggukkan tanda setuju)

Dari perkenalan..bermulanya perhubungan..bila hati sudah ’suka’..perhubungan akan bermula..bukan perhubungan biasa seperti seorang kawan..tapi sebagai ’bakal bait muslim’...dan apabila perhubungan bermula...Episod seterusnya akan berlaku....

Episod III ( Mainan Perasaan)

Nafsu : Geramnya..kenapa dah lama dia tak contact aku??..Dah lupakan aku ke..

Aqal : Kenapa dia jadi begitu..dia ada ’org’ lain?..atau dia sibuk?..atau takde kredit?..(Aqal mula berbicara sendiri..berfikir terus berfikir)...

Nafsu : Terasanya aku..sakit hati..kecil hati..macam2la..buat aku jadi macam ini

Iman : Mungkin dia ada hal..masyaqqah..takkan nak contact aku selalu..lagipun tak elok sangatlah..

Iblis : Biasanya..kalau dah lama tak contact ni..mesti ada sesuatu yang di sorokkan..

Aqal : Betul juga tu..tak pernah pun buat hal camni..aku sms pun xreply..

Nafsu : Atau dia marahkan aku? Aku ada buat salah ke ek..apa yang aku buat ye..

Iman : Aku yang silap rasanya..tak baik husnu dzon..tapi apa perlu aku buat..

Iblis : Apa lagi..serang je dia tu..dulu bukan main baik..sekarang buat hal pulak..

Nafsu : Ha’ah..aku pun naik marah gak (nafsu ammarah mula menguasai)..

Iman : Aku tak tahu Ya Allah..berilah aku petunjuk..

Aqal : Aku kena call dia ni..minta penjelasan...tak pun jumpa..tak boleh berterusan camni..

Apabila sentiasa berhubung..sedikit masalah..akan menjadi semakin besar..kerana ianya melibatkan hati dan perasaan..cepat terasa..sensitif..kecil hati..sakit hati..mula husnu dzon..tanpa sedar..perhubungan mula merosakkan hati..mula melalaikan...iman mengatakan rindu dan sayang kerana Allah..betulkah?..jika kerana Allah..hati akan sentiasa tenang dan tidak lalai dari hanya mengingatiNYA..

Episod IV ( Iman menangis)

Air mata Iman mengalir deras..dia mula sedar..dia semakin hanyut..satu bisikan kedengaran...

Iman Kuat : Kau perlu lebih dekatkan kepada Allah..banyakkan amalan sunat..

Iman Lemah : Siapa kau?

Iman Kuat : Aku adalah engkau...tapi kau lemah..kau lalai

Iman Lemah : Betul aku telah lalai..aku banyak dosa...

Iman Kuat : Kau lemah..kerana itu Nafsu dan Aqal turut lemah..dan kau biarkan mereka mengikuti hasutan Iblis!!!

Iman Lemah : (Esakan iman semakin kuat)...Aku sedar

..kerana aku turut turuti hasutan Iblis...

Iman Kuat : Kau perlu berubah..bukan begini caranya untuk kau dapatkan cinta manusia yang turut mencintaiNYA...

Iman Lemah : Ya..aku perlu jadi kuat..jadi iman yang kuat..kalau aku yakin dengan petunjukNYA..dia untukku..aku perlu letak keyakinan pada Allah...bukan pada dia..

Iman memandu diri..berwudhu’...solat di malam yang hening..berzikir..memohon keampunan kerana kelalaian..Iblis semakin takut..tapi azamnya untuk menghasut belum pudar..perlu berusaha gigih menghanyutkan makhluk Allah ini..

Episod V (Kesedaran)

Nafsu : Aku telah lalai...aku tak perlu berhubung lagi dengannya..semuanya akan merosakkan aku jika selalu berhubung

Iman : Aku kena kuat..memang mujahadah bukan mudah..

Aqal : Tapi..kalau tak berhubung..aku takut kehilangannya..kera

na aku tidak terikat dengannya lagi..nanti dia semakin lupakan aku..( Aqal mula rasa bimbang)..

Iblis : Memangla..kalau tak berhubung..lama-lama lupa la..(Iblis mula mengapikan-apikan)

Iman : Tak perlu bimbang...Yakin hanya pada Allah..jika Allah anugerahkan perasaan ini..yang sememangnya fitrah..DIA akan bantu kita jika kita sudah usaha dan tawakkal..

Aqal : Usaha? Kalau usaha kenala berhubung..

Iman : Usaha banyak caranya.. menggunakan kaedah yang betul jika ada urusan dengan si dia..boleh gunakan sahabat atau ahli keluarga..yup..itu adalah cara yang baik..ini adalah cara sebaiknya untuk menjaga hati..daripada lalai..

Nafsu : Aku merasa tenang dan yakin...

Iman : Dan aku perlu banyak-banyak berdoa memohon kepadaNYA...kerana DIA Maha Pemurah dan Maha Mendengar rintihan hambaNYA..

Aqal : Aku setuju..aku faham sekarang apa yang perlu dilakukan..

Iman : Aku perlu yakin pada ALLAH..bukan pada dia..kerana aku yakin..Allah yang memiliki hati ini..dan hati dia..Allah yang Berkuasa menyatukan hati kami berdua..bukan aku yang boleh ikat hatinya padaku..dan bukan dia yang boleh ikat hatiku padanya..Allah yang ikatkan hati ini..kerana sesungguhnya hati ini adalah milikMU yang mutlak..

Nafsu dan Aqal : Betul..jadi sentiasa berhubung bukan syarat untuk terus terikat selagi belum ada ikatan yang sah..Kami bersamamu Iman...Ya Allah pandulah hati ini ke jalanMU yang lurus...jauhkan dari hasutan Iblis...kuatkan aqidahku..Aku perlukan cintaMU..Aminn

Iblis : Wargh!!!..Tak guna punya iman..!!!...

Kisah ini hanya untuk renungan bersama dan peringatan buat diriku yang lalai..kerana saya yakin..semua pernah dan akan mengalami perang ‘mujahadah’ ini..jangan kita biarkan nafsu merajai hati kita..biarlah nafsu tunduk di bawah kekuatan iman..bukan mudah..memang bukan mudah untuk tetapkan keimanan…kerana iman berubah..nafsu turut berubah..semuanya terletak pada diri kita..sejauh mana untuk kita melawannya…sesungguhnya jalan mujahadah ini berliku-liku..bukan sedikit halangannya..semuanya adalah untuk menguji keimanan kita..

Semoga Allah bersama kita semua..membantu kita semua..binalah sebuah hubungan di bawah redhaNYA kerana kita mengharapkan sebuah ikatan yang tiada cemarnya..sebuah ikatan yang sah..yang dibentuk bukan hasil kelalaian dan telah merosakkan hati dan mengurangkan amalan kita kepada YANG SELAYAKNYA..InsyaAllah..Aminn…

p/s: ku turut hamba yang lemah..berusaha memperbaiki iman dan mujahadah..

3 comments:

danialle said...

wahh...bestnya dialog ni. byk pengajaran dan peringatan di dlmnya. sesuai utk muhasabah diri. teruskan usaha awak. semoga diberkati Tuhan.

Anonymous said...

kisah yang menarik buat remaja.semoga ramai yang dapar pengajaran darinya..

Anonymous said...

kisah yang menarik buat remaja.semoga ramai yang dapat pengajaran darinya..