Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Tuesday, April 29, 2008

Metamorf Azzeriyyah (Part 2)

“Ingatlah anakku, Bangsa Cassemen tidak akan sekali-kali melepaskan kita. Mereka akan terus memerangi dan menghapuskan kita, umat Islam. Hapuskan segala penipuan, musnahkah dunia kegelapan. Ubaidahlah harapan ayah dan ibu,” catatan lusuh itu masih tersimpan elok. Wasiat lama daripada ayah dan ibu sering ditatap Ubaidah berulang kali. Itulah penguat baginya untuk teruskan tanggungjawab yang terpikul.

“Kita dalam bahaya!! Puak Cassemen telah membunuh ramai saintis-saintis kita!! Apa yang perlu kita lakukan, abang??” Prof.Najlah cemas. Bunyi tembakan-tembakan peluru berpandu menakutkan Prof.Najlah yang sedang mengendong bayi kecil berusia 3 bulan. Wajah tulus anak kecil dipandang dengan sayu, bimbang akan nasib anak yang baru sahaja melihat dunia.

“Jangan panik, Najlah. Kita adalah pusat terakhir mereka akan serang. Sorokkan Ubaidah ke tempat yang selamat dan tinggalkan notis di sisinya. Jangan lupa, letakkan sekali hasil kajian dan manual rekacipta i-Dcom kita. Mereka mahukan ciptaan kita ini,” Professor Amrullah bertindak tenang, tangannya menekan punat papan kekunci komputer. Mesej pesanan terakhir di hantar kepada saudaranya di lain kota.

“Tapi, bagaimana dengan Ubaidah jika mereka memusnahkan rumah dan pusat kajian kita?”
“Mereka tidak akan musnahkan tempat ini.Pusat kajian dan hasil kajian kita adalah buruan mereka. Mereka tidak akan bertindak bodoh dengan memusnahkannya. Cepat, Najlah! Walau apa-apapun, hanya tinggal kita berdua. Pergi ke pusat kawalan, lihat pergerakan musuh.Abang akan berhadapan dengan mereka,” Prof.Amrullah bersiap sedia.

“Pang!!!” tempat mereka telah diceroboh. Belum sempat Prof.Amrullah bertindak, tembakan bertubi-tubi mengena tepat ke tubuhnya. Prof.Amrullah tersungkur rebah dengan banjiran darah pekat membasahi lantai.

Prof.Najlah di pusat kawalan berpeluh-peluh. i-Dcom yang digunakan memancarkan segala kejadian yang berlaku di kota mereka. Signal kehadiran musuh semakin menghampiri menyala-nyala di i-Dcom. Lantas Prof. Najlah mencapai senjata, bersedia. i-Dcom digenggaman ditutup. Debaran di hati bertambah kuat.

“Zuuuuuuuupppp!!!” tiba-tiba sebutir peluru menembusi kepala Prof. Najlah. Pandangannya gelap.

‘Musnahkan i-Dcom. Jangan biarkan mereka memilikinya!’ pesanan suaminya terngiang-ngiang. Picu senjata ditekan dalam keadaan lemah berkali-kali, memusnahkan i-Dcom di hadapan mata tentera Cassemen. Dia terkulai,menghempuskan nafas terakhir.

Kota ilmu, Azzeriyyah bermandikan cecair merah membasahi bumi. Buku-buku ilmu, hasil-hasil kajian saintis-saintis Islam dimusnahkan, hanyut di bawa arus Sungai Aglori. Bersih jernih Sungai Aglori bertukar merah pekat, mayat-mayat saintis Islam dihanyutkan, tenggelam menjadi humus. Berakhirnya kegemilangan keilmuan sains Islam di kota Azzeriyyah. Segala hasil kajian ditiru dan dihasilkan semula oleh bangsa Cassemen, menjadikan mereka bangsa yang paling hebat di dunia. Sehingga kini, diagungkan oleh semua manusia.

“Ayah! Ibu!” Ubaidah terkejut dari mimpinya. Sejak kecil, mimpi itu selalu bertandang dalam tidurnya. Ubaidah menarik nafas dalam. Istighfar meniti di bibir.

Kelahiran Ubaidah membawa satu ancaman besar kepada bangsa Cassemen. Hanya Ubaidah yang mampu memusnahkan dan menghancurkan dunia Cassemen, melenyapkan bangsa mereka yang menumpang di bumi haram bagi mereka. Ubaidah, remaja luar biasa, dikurniakan IQ melebihi orang biasa, memiliki ‘sixth sense’ yang hebat serta mempunyai kemampuan berhujah yang luar biasa, mampu mengalahkan ahli falsafah dan saintis Cassemen. Ubaidah terkenal sebagai anak saintis Islam ulung yang dibunuh dan kelahirannya akan membalas kembali kejadian berdarah berlalu 17 tahun dahulu. Tentera Cassemen telah lama memburunya dan bersiap sedia untuk berhadapan dengan Ubaidah untuk memusnahkannya.

***
“Sir.Zukerman, kami masih berlembut kerana menghormati Sir. Kami tidak teragak-agak untuk memusnahkan Ubaidah dengan sekelip mata. Ini adalah amaran terakhir kami!” amaran dari tentera atasan Cassemen membuatkan Sir.Zukerman berfikir lama.

Memang, sikap dan pemikiran Ubaidah yang sering mencetuskan kontroversi, menjadi ancaman kepada puak Cassemen. Selama ini Ubaidah dilindunginya, juga di sekolah, Ubaidah diberi hak perlindungan istimewa oleh pihak sekolah atas kuasanya. Tempat tinggal mereka kini telah berjaya dikesan oleh tentera Cassemen, mereka perlu lebih berhati-hati.

“Ubaidah, nyawa Ubaidah semakin terancam. Kedudukan kita telah dikesan musuh. Kita perlu berselindung di tempat baru, cari strategi lain,” Sir.Zukerman mulakan bicara. Putung rokok yang disedut dihembus asapnya perlahan-lahan.

” Pakcik, jangan terlalu takut. Selama ini pakcik telah lama berkorban untuk melindungi Ubaidah. Ubaidah tidak mahu berlari lagi. Pelarian ini memenatkan. Mungkin, sekarang, sudah tiba masanya untuk Ubaidah berdepan dengan mereka,” darah muda mengalir satu semangat yang tidak terungkap. Bebola matanya tepat memandang pakciknya, yang menjaganya sejak kematian kedua ibu dan bapanya. Menyala-nyala, sirna sebuah keyakinan.

Walau berlainan kepercayaan dan agama, Ubaidah ditatang sepenuhnya tanpa batasan sayang. Atas kuasanya, pernah menjadi orang dihormati dan disegani oleh puak Cassemen, sehingga kini Ubaidah masih selamat.

Wasiat Prof.Amrullah ditunaikan sepenuhnya, Ubaidah dididik dan diasuh oleh ulama’ islam, dibekalkan dengan ilmu agama yang tinggi sejak berusia 7 tahun. Sir.Zukerman berpegang pada janji dan amanah diberikan. Berbeza cara hidup dan pegangan, Ubaidah tetap menjadi keutamaan tertinggi dalam hidupnya. Dia kini, bukan lagi bersama puak Cassemen yang suka menumpaskan darah, menimbulkan kekacauan dan peperangan. Walaupun hakikatnya, darahnya masih mengalir darah Cassemen.

” Kau terlalu yakin, Ubaidah. Usiamu masih muda, jangan sia-siakan nyawamu yang berharga,” kerisauannya bertambah. Dia tahu, suatu hari nanti dia tidak akan mampu lagi melindungi Ubaidah. Dan dia kenal, siapa itu Cassemen. Kezaliman dan ketamakan.

” Ubaidah yakin pada Allah. DIA pasti akan membantu orang yang benar. Islam adalah benar, pakcik. Kita adalah benar.”

Sir.Zukerman mengangguk perlahan. Fahami dan hormati pegangan Ubaidah. Ubaidah saling tidak tumpah dengan Prof.Amrullah. Pegangan dan keyakinan cukup tinggi. Ketegasan yang dikagumi.

..bersambung..

No comments: