Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Tuesday, April 29, 2008

Metamorf Azzeriyyah (Part 1)

“Proses evolusi berlaku sekitar 4-5 bilion tahun yang lalu yang dikaji terdapat beberapa "formasi peralihan" (transtional forms) di antara manusia moden dan nenek moyang manusia dahulu”, Mrs.Queny memulakan penerangan.

“Wah, begitu rupanya!” mulut Anthony terlopong mendengar penerangan cikgunya. Kelihatan pelajar-pelajar lain turut menganggukkan kepala, seperti bersetuju dengan ilmu baru yang dicedok.
“Terdapat empat kategori asas telah disusunkan oleh tokoh-tokoh evolusi,iaitu pertama Australopithecines (Australopithecus), yang kedua Homo Habilis, seterusnya yang ketiga Homo Erectus dan yang terakhir ialah Homo Sapiens,“ Mrs.Queny membaiki cermin mata, melihat sekilas ke arah Ubaidah. Jemari Ubaidah melakar-lakar sesuatu di kertas putih, leka.

“Para evolusionis menamakan kategori ini sebagai "Australopithecus" yang bermaksud "beruk Afrika Selatan". Australopithecus, yang tidak lebih daripada sejenis beruk purba yang telah pupus, mempunyai beberapa jenis. Sebahagiannya memiliki susuk tubuh yang sempurna, sementara yang lain bertubuh kecil dan kurus, Mrs.Queny meneruskan penjelasan.
“Evolusionis mengklasifikasikan peringkat berikutnya sebagai "homo", iaitu manusia. Menurut dakwaan mereka, hidupan pada peringkat "Homo" ini lebih maju daripada Australopithecus, dan tidak banyak berbeza dengan manusia moden kini.
[1]
Manusia moden ini, yang dikenali sebagai "homo sapiens", dikatakan telah mengalami perubahan pada peringkat terakhir proses evolusi spesies ini.”
“Model utama Darwinis, yang menjadi haluan utama teori evolusi hari ini, menegaskan bahawa kehidupan ini telah berubah melalui dua mekanisme semula jadi: (1) Pilihan Semula jadi (Natural Selection), dan (2) Mutasi (Mutation). Kenyataan asas teori ini adalah seperti berikut; Pilihan Semula jadi dan Mutasi adalah dua mekanisme yang saling melengkapi. Asal pengubahan secara berperingkat ini ialah mutasi (perubahan) rawak yang mengambil tempat di dalam struktur genetik benda-benda hidup. Keadaan ini terjadi disebabkan oleh mutasi yang telah dipilih oleh mekanisme pilihan semula jadi dan dengan itu, hidupan ini akan berubah,” Mrs.Queny semakin khusyuk menerangkan.

“Mrs.Queny, siapakah tokoh yang memperkenalkan teori evolusi ini?” soal Meryam ingin lebih tahu.

“Oh, sebenarnya idea tentang teori evolusi ini telah wujud sejak zaman Aristotles. Kemudian, teori ini telah dikembangkan dan diasosiasikan oleh Charles Darwin yang terkenal sebagai ilmuan berpengaruh dalam isu-isu konvensional sebegini.”

“Patutlah teori evolusi ini dinamakan Teori Darwin. Betul tak Mrs.Queny?” Elbert tersengih, bangga dapat mengetahui sejarah evolusi.

Belum sempat Mrs.Queny mengiyakan, satu suara telah mematikan kata-katanya.

“Mengarut!!! Teori evolusi hanya satu penipuan besar, satu penyelewengan falsafah yang membohongi hakikat kejadian penciptaan sebenar. Falsafah dikemukakan oleh Darwin ini adalah "materialisme", yang mengandungi kepalsuan tentang bagaimana kita datang (asal kejadian). Matlamat utama materialisme tiada yang lain melainkan kebendaan dan kebendaan itu adalah intipati segalanya. Barat hanya pandai menipu dan mencuri ilmu-ilmu daripada orang lain!’ riak wajah Ubaidah kelihatan bersahaja dengan lontaran berbisa. Dia berasa jijik dengan tokoh-tokoh barat yang sentiasa diagung-agungkan.

Menyirap darah Mrs.Queny mendengarnya, terasa tercabar dan marah. Pelajar lain turut terasa bahang kutukan Ubaidah tentang orang Barat.

“Jaga kata-katamu, Ubaidah!!”
“Maaf, Mrs.Queny. Saya hanya memberitahu kebenaran yang saya tahu,” Ubaidah masih menjaga adab sebagai pelajar.

“Tidak terdapat sebarang bukti kukuh untuk menyokong imej "manusia-beruk" yang terus didoktrinkan oleh pihak media dan golongan akademik evolusionis. Dengan berus yang masih di tangan, para evolusionis ini menghasilkan makhluk khayalan mereka, tetapi kenyataan bahawa lukisan-lukisan mereka ini langsung tidak menepati fosil-fosil yang ditemui, telah memberikan masalah yang besar kepada mereka. Antara cara yang digunakan untuk menangani masalah ini ialah dengan "mencipta" fosil-fosil yang sebenarnya tidak pernah ditemui,” Ubaidah memutar-mutar pennya di atas kertas.

Semua pelajar diam menumpu kepada kata-kata Ubaidah. Ada yang berbisik-bisik, berkerut wajah mendengarkannya.

“Banyak teori sains seperti teori termodinamik, kekompleksan DNA dalam sistem badan telah menyanggah teori evolusi. Tetapi, walau hakikat teori ini adalah satu penipuan, tetap diterima oleh saintis-saintis barat lain. Sebab utama mengapa teori Darwin ini masih terus dipertahankan walaupun telah disanggah oleh sains, ialah kerana hubung rapat di antara teori ini dan materialisme. Darwin memasukkan falsafah materialis ini ke dalam sains alam semula jadi dan penganjur falsafah ini, para Marxis yang ditonjolkan di kalangan mereka, terus mempertahankan Darwinisme walau apa pun terjadi. Seperti yang dinyatakan oleh Dithfurt, pendekatan sains yang materialis ini diambil sebagai prinsip asas untuk menerangkan hidupan dengan menafikan campur tangan ”supernatural", seperti ciptaan. Mereka, tokoh evolusi ini dan saintis barat lain, tidak lain hanyalah melakukan sesuatu untuk kepentingan diri sendiri dan ingin memusnahkan manusia lain, dengan pembohongan dan dotrin ideologi. Menghapuskan konsep hidup bertuhan,” Ubaidah semakin rancak menyanggah. Pandangannya terlontar jauh, memikirkan sesuatu.

“Hentikan!! Kamulah yang membawa pengaruh ideologi terpersong, memesongkan pemikiran pelajar lain dengan falsafah kamu yang mengarut!!” suara Mrs.Queny meninggi.

“Mrs.Queny!! Ingat arahan saya!! Jaga tingkah kamu! Biarkan Ubaidah! Sambung pengajaran!” tiba-tiba Professor Johanson, pengetua sekolah muncul di skrin elektronik yang di hadapan kelas. Wajah dan kata-kata serius Prof.Johanson membuatkan pelajar lain turut terkaku, takut. Mereka tahu setiap perbuatan mereka sepanjang pembelajaran di perhatikan oleh pihak atasan.

“Ya, Prof. Saya ingat,” Mrs.Queny mengendurkan suaranya menjawab. Anak matanya mengerling ke arah Ubaidah, ada rasa tidak puas hati terpalit di hatinya. Dia sebagai guru baru telah diingatkan tentang Ubaidah, tiada siapa yang tidak mengenali Ubaidah di sekolah ini, malah seluruh kota. Ubaidah sering menguji kesabarannya,sering mencanggah fakta-fakta dan sejarah dalam pembelajaran mereka. Tetapi dia tidak mampu untuk berbuat apa-apa.

“Mrs.Queny, kenapa kita belajar teori Darwin sedangkan ianya tidak diterima oleh saintifik?” Mrs.Queny mendengus kasar mendengar persoalan itu. Dia pun buntu. Ubaidah selalu mengharu-birukan dirinya juga guru-guru lain.

“Tit..tit..tit,” i-Dcom Ubaidah berbunyi. Sir.Jen. Brace Zukerman muncul.
“Ubaidah, cepat pulang ke rumah!!” paparan skrin terus tertutup. Ubaidah segera melangkah keluar meninggalkan kelas. Mrs.Queny dan pelajar lain membiarkan, telah masak dengan tindakan-tindakan Ubaidah yang tidak dapat dijangka.

No comments: