Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Monday, October 08, 2007

Hari-Hari Terakhir Ramadhan


Menghitung malam-malam terakhir Ramadhan..di saat ini kita dapat lihat terdapat 2 jenis golongan..Pertama golongan sedih dan sayu melepaskan Ramadhan pergi..Kedua golongan yang gembira,tidak sabar untuk melambai selamat tinggal kepada Ramadhan,menghitung waktu untuk bergembira di hari raya..Di manakah kita sebenarnya?


Menghitung usia kita..pernahkah kita bertemu lailatul qadr?..Lembaran amalan kita dihitung..koreksi diri..adakah Ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya..adakah kita berjaya berada di bawah naungan maghfirah dan redhaNYA..Check dan balance 3Q kita, EQ+IQ+SQ..dapatkah kita menguasai 3Q ini dengan lebih baik..kawalan emosi,nafsu,aqal..adakah hanya sama dengan hari-hari biasa berbanding bulan barokah ini..
Sesungguhnya sesuatu yang berharga sukar untuk diperolehi..marilah kita sama-sama merebut peluang keemasan ini..ianya hanya sekali dalam setahun..Rebutlah lalilatul qadr..Ikhlaskan diri..sucikan diri..dalam sujud dan berharap pada Rabbuna..Hanya yang terpilih sahaja akan mendapat
rahmatNYA..

Dalam Sahih Muslim disebutkan bahawa pada malam Lailatulqadar seramai 70 000 malaikat turun dari Sidratul Muntaha ke bumi. Mereka membawa rahmat Allah memasuki rumah-rumah dan memberi salam kepada orang-orang Islam kecuali rumah yang mempunyai anjing. Apabila matahari naik esoknya, malaikat-malaikat itu naik semula ke langit dengan serentak. Sayap puluhan ribu malaikat itu melindungi pancaran panas matahari, menyebabkan suasana di bumi dingin dan tenang.

Rasulullah s.a.w. sangat menggalakkan umatnya supaya berusaha mencari peluang untuk beriktikaf di malam Lailatulqadar. Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Carilah malam Lailatulqadar pada bilangan ganjil dalam tempoh sepuluh hari terakhir bulan Ramadan". (Hadith riwayat Bukhari, Muslim, At-Tarmizi dan Ibnu Majah)

Semoga RAMADHAN kali ini adalah yang terbaik dalam hidup kita sehingga kini..ameen..

No comments: