Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Saturday, March 24, 2007

Microteach..oo..Microteaching

......Jumaat, 23 Mac '07..2.30 pm

Hari ini group A4(nama kami semua bermula dengan huruf A) akan present microteaching..dup dap dup dap,berdebar ke..bimbang juga ada masalah time present(subject method of teaching biology)Pembahagian part masing-masing dah siap dibahagikan..be prepared je..
Atik = Set induction + video 'lembu gila'
Arni = Model of neurone + Conclusion
Aimi = Games (Puzzle + Crossword) + Presentation
Aini = Quiz + Tokken

Semasa rehearsal(cam klakar,siap rehearsal)..kata sahabatku '"nti kena berlakon sikit untuk microteaching ni.Be happening",aku hanya tersenyum.
Kata diriku" i must be myself.Bukan dengan berlakon.As a teacher should be ownself.Aku memang tak pandai nak jadi 'gila-gila ni', apapun aku hanya berserah kepada Allah untuk bantu diriku.

Entah mengapa, hari microteaching ini, kulihat shbt2ku semua tak bersemangat.Termasuklah diriku.Aini muka cam ada problem,arni takde mood,atik plak kurang chat,batuk2,aku plak xsemangat.Tapi microteaching perlu diteruskan.Markah final tu..

Fuh,banyak betul silap semasa microtaeching,aku tersilap naikkan suara,spontan..buat malu jer..maklumat plak ada tersilap bagi,silap tulis kat paper..macam2la silap group A4 ni..kelam kabut gak..anyway alhamdulillah,semua dah selesai.

Seperti biasala,lepas tu ada sesi komen dan kritikla dari Dr.Esther dan kawan2.Pasti banyak kena komen..kami bersedia untuk terima sebarang teguran..
'Class,i don't know why u are so happy in this class today?',Dr.Esther tanya pada kelas.
'I'm so shocked.Apa yang group 4 buat sangat bagus,very interesting and creative',puji Dr.esther lagi.

Gullpp!..aku dan sahabat2ku terkejut.apa yang menariknya.kami lihat hanya biasa.Group sebelum ni lagi best dan menarik.Bila Dr. tnya pada kelas,apa perbezaan kami drpd group lain, apa yang kami buat sehingga seluruh kelas too exciting.Semua xdapat jawab.Kami lagila tak tahu kenapa..Sangat pelik dengan pujian Dr.Group sebelum ini,xpernah Dr. puji sebegitu.

Dalam diam,kami berbicara sendiri "Sebenarnya Allah yang bantu".Subhanallah..Zikir beralun2 di bibir kami.."Alhamdulillah".Ya Allah,tak mampu kami ingin luahkan rasa syukur.Allah Maha Pengasih,DIA tutup hijab Dr.Esther daripada nampak kesilapan dan kekurangan kami.Sedangkan kawan sekelas menganggapnya hanya biasa.Yang penting markah Dr. yang bagi..(",).

Barulah tercetus di kalangan kami,kami hanya berdoa minta Allah bantu permudahkan segalanya,zikir dan nama Allah "AlLatif' disebut berulang2,semoga Allah lembutkan hati Dr.Esther.Subhanallah,tak sangka Allah mendengar doa kami.Ku rasakan ingin terus sujud syukur..Selepas itu,ada 1 lagi presentation by group, bila sampai turn kami..Dr.Esther terus puji content presentation kami, siap dapat clap dari semua kawan2 kelas..'ish,kenapa ni?',kami saling berpandangan..Group lain Dr. tak puji plak..SEMUANYA ITU HANYA DARI ALLAH..kami akui..

TERIMA KASIH YA ALLAH,KAU BANTU KAMI,KAU MAKBULKAN DOA KAMI.BELIEVE IN POWERFULL OF DOA.INILAH KONSEP TAWAKKAL.

Sebelum mula microteaching,ku hanya kata pada diriku,"kamu lain aimi.Kamu tak seorang,tapi kamu ada ALLAH bersama kamu dan membantu kamu.You can do the best.Yakin pada Allah".Mungkin inilah yang diturut dipegang olah sahabat2 group A4.Pergantungan pada Allah itu yang utama.Tapi dalam berdoa,pasti ada caranya.

Dr Shaqiq Al-Balki: "Diceritakan suatu hari Ibrahim adham telah keluar berjalan-jalan di pasar Basrah,kemudian datang orang ramai kepadanya.Kata mereka:'Kami telah berdoa kpd Allah,tetapi tidak diperkenankan!'.Kemudian berkata Ibrahim Adham:'Doamu terhijab kerana 10 perkara':

1) Kamu kenali Allah tetapi kamu tidak menunaikan hakNYA
2) Kamu mendakwa iblis itu musuh kamu tetapi kamu mengikutinya
3) Kamu mendakwa bahawa kamu mencintai Rasul tetapi kamu meninggalkan amalan&sunnahnya
4) Kamu mendakwa bhw kamu mencintai syurga tetapi kamu tidak beramal untuk mendapatkannya
5) Kamu mendakwa bhw kamu takut kepada neraka tetapi kamu tidak meninggalkan dosa
6) Kamu telah membaca al-Quran tetapi kamu tidak mengamalkannya
7) Kamu mendakwa mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia untuknya
8) Kamu sibuk menceritakan aib orang tetapi kamu lupa aib kamu
9) Kamu makan rezeki Allah tetapi kamu tidak mensyukurinya
10) Kamu mengebumikan jenazah tetapi kamu tidak mengambil iktibar dari semua itu.

Dalam berdoa perlu ikhlas.Bukan suatu yang mudah.Tetapi perlu yakin sepenuhnya pada Allah.
Pengalaman yang kami dapat ini,cukup buatkan kami sedar..sesungguhnya dalam setiap perbuatan kita,letakkan sepenuhnya pergantungan pada Allah.Bukan pada manusia,Manusia hanyalah sebagai wasilah bantuan Allah kepada kita.Jadilah seorang hamba yang bersyukur dan bertaqwa kepada Allah.Inilah tarbiyyah Allah buat hambanya,supaya lebih bersyukur dan sentiasa ingat kepadanya.

Ku turut berusaha untuk mengelakkan 10 perkara yang menyebabkan doaku terhijab.Semoga ALLAH membantu aku terus mengharungi kehidupan ini.

Wallahu'alam.
-Cikgu Aimi-

1 comment:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum, cikgu...smg cikgu aimi sihat...

sungguh, bila kita sentiasa rs kita x kan keseorangan dlm apa hal, bila kita rs Allah akan snts b'sm kita, apa yg kita buat insyaAllah akan dipermudahkan-Nya...

pergantungan kita yg utuh dgn Allah akan m'buatkan kita snts optimis...kalau t'jatuh pun kita akan cepat sedar bhw itu semua drp Allah...Alahmdulillah..SubhanaLlah.. Allahuakbar!!!


smg anak2 didikku yg disayangi krn Allah dpt ku pupuk dengan 'CINTA ALLAH' w/pun semakin hari nampak mrk jauh dr hidayahNya...inilah penangan dunia akhir zaman, penangan globalisasi...smg Allah buka hati mereka untuk m'jadi pejuang-pejuang agama-Nya...amien!

-cikgu ein-