Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, March 22, 2007

Mengapa Menyepi

Telah lama blog ini menyepi..entah mengapa..adakah S.I.B.U.K? Aku tak pasti.Teringat dengan bait-bait kalimah ust Hasrizal dlm artikel 'Kenapa Kita Berdakwah'.Satu anjakan minda, menuntut diri untuk muhasabah diri..antara TAHU dan MAHU, jauh perbezaannya..INTERNAL dan EXTERNAL itulah yg membezakannya..Perbincangan dan sedikit kupasan artikel ini dalam usrah, memberikan sedikit impak..perkongsian pengalaman,titik tolak bermula kenali dakwah menunjukkan golongan da'ie ini ada yang lahir bermula dari TAHU dan ada juga yang lahir dari MAHU.Tidak kira dari golongan mana, yang TAHU perlu ada MAHU yang tinggi dalam dirinya. Bagi yang MAHU,perlu menjadi TAHU sebagai bekalan sepanjang jalan da'wah ini.Asimilasi kedua2nya diperlukan, dipadu sebaiknya..menjadi satu 'bonding' yang kuat, tidak mudah diuraikan. (i)

Pesanan assyahid imam Hassan al-Banna : Sesungguhnya da'wah yang kita bawa,seharusnya bersifat

1) Terus-terang
Da'wah yang kita bawa ini,biarlah mereka(umat islam) nampak matlamat kita yang sebenar.Pada mereka,da'wah kita tidak disaluti sebarang keraguan dan kesamaran.Jelas da'wah kita untuk Islam.Ibarat bersinarnya sang mentari,bercahaya berseri seperti di siang hari,terang benderang tanpa kesamaran dan kegelapan.

2) Suci
Da'wah yang kita bawa ini,adalah penuh kesucian dan ketulusan.Tidak dibaluti kerana matlamat,niat lain.Tidak dipengaruhi dengan hawa nafsu,pangkat,darjat,nama,kemasyuran mahupun kebendaan.

3) Kasih Sayang
Da'wah yang kita bawa ini,dihiasi dengan kasih sayang.Tunjukkan pada mereka,buktikan pada mereka,biar mereka nampak sesungguhnya kita amat menyayangi mereka,ingin menyelamatkan lebih daripada kita sayangi diri kita sendiri.Sehinggakan kerana sayangnya pada mereka,dengan sepenuh hati..membuatkan kita mengalirkan air mata dan mengganggu tidurkita kerana memikirkan mereka di luar sana.

Untuk mencapai elemen-elemen da'wah,'da'wah kita' dinyatakan oleh as-Syahid al-Banna,asasnya memerlukan kepada akhlak yang mulia seorang penda'wah.

Da'wah yang dibawa,perlu disulami dengan akhlak2 pendakwah yang sempurna.Antara prinsip akhlak seorang da'ie ialah :

1) Siddiq
( Langkah dapatkan kepercayaan)
-Dengan akhlak ini,kita akan membuatkan percaya kepada kita,setiap bicara dilontarkan,setiap tingkah laku yang ditonjolkan
2)Amanah (Langkah menjadi tempat berpaut)
- Dengan sifat amanah, kita akan mampu membuatkan mereka berpegang,berpaut pada kita dengan erat
3) Al-Hilm
(Langkah menjadi daya penarik)
- Dengan sifat lemah lembut,kita mampu membuatkan mereka tertarik kepad kita dan datang kepada kita.
4) Kasih Sayang
(Langkah untuk mengikat)
- Dengan kasih sayang yang kita berikan,akan membuatkan mereka terikat pada kita,untaian rantai yang kuat dan kukuh
5) Al-Karim
(Langkah menjadi ikutan sepenuhnya)
- Dengan sifat kemuliaan kita, akan membuatkan mereka mengikut kita,ikut kita membawanya ke arah kehidupan islam yang sebenar,memahami tanggungjawab khalifah di alam dunia ini.

Satu cetusan bersama..Penulisan juga satu medan da'wah,jihad lisan seperti dikatakan oleh Said Hawwa..persoalan yang perlu difikirkan setiap hari,selepas bangun pagi..

APA DA"WAH YANG AKU INGIN BUAT PADA HARI INI?

Muhasabah buat diriku,benarkah aku seorang pendakwah??..Aku masih berusaha dan terus berusaha untuk sampaikan islam walaupun sedikit,bil qudwah,bil lisan..yang aku mampu lakukan.Sesungguhnya medan perjuangan di luar sana lebih banyak cabaran dan dugaan.

Notes: (i) Baca artikel "Kenapa Kita Berda'wah" untuk lebih memahami

Coretanku..

No comments: