Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Monday, March 26, 2007

Kecaman FTA:Malaysian Perlu Bangkit


KENALI FTA


Ramai rakyat Malaysia yang seronok dengan kehidupan sendiri,tidur,makan,bekerja,berhibur,belajar..sudah cukup buat mereka.Tetapi rakyat Malaysia tidak pernah peduli hak-hak mereka sebenarnya.Apa yang berlaku pada hak kemanusiaan pun mereka tidak pernah tahu,tidak pernah peduli.Sungguh malang nasib kita.Adakah kita tahu apa itu FTA?

Sedangkan di negara-negara lain,Miami,Thailand,Korea,Ecuador dan banyak lagi..rakyatnya beramai-ramai membuat bantahan dengan tindakan kerajaan mereka menandatangani perjanjian FTA dengan US.Kenapa dengan FTA sebenarnya??

FTA= Free Trade Agreement(Perjanjian Dagangan Bebas) antara dua buah negara.Malaysia telah melancarkan rundingan bagi FTA dgn US pada 8 Mac 2006.FTA US-Malaysia meliputi:


1)Produk Barangan

2) Perkhidmatan

3) Perubatan

4) Hak melabur dan pemerolehan kerajaan

5) Hak harta Intelektual


FTA adalah senjata canggih yang digunakan oleh US untuk menakluk sepenuhnya ekonomi sesebuah negara.


APABILA FTA DITANDATANGANI OLEH KERAJAAN MALAYSIA


FTA=Kemiskinan

FTA=Sengsara

FTA=Hilang Kerja

FTA=Kebuluran

FTA= Harga Barang Naik

FTA= RAKYAT MALAYSIA AKAN HANCUR


Ubat : Ubat dipattern oleh US untuk mengaut keuntungan.Dan kita tiada pilihan dgn membeli ubat dgn HARGA MAHAL DLM JANGKAMASA 20 THN


Pertanian : Malaysia akan dibanjiri hasil tanaman US yg amat murah berbanding harga tanaman Malaysia.Petani Malaysia akan mengalami KERUGIAN TINGGI dan tidak dpt bertani lagi. Di Mexico, 2 juta petani tlh berhenti bertani krn tidak mampu menampung kos hidup,pendapatan kurang RM7 sehari.MALAYSIA BAKAL TERJADI.


Pendidikan : Pelajar miskin akan belajar di sekolah biasa,pelajar sekolah antarabangsa,kaya akan mendapat pendidikan istimewa&banyak peluang belajar di luar negara.Peluang pekerjaan lebih banyak kpd yang kaya dan belajar di sekolah antarabangsa.PENGGANGGURAN AKAN MAKIN BERTAMBAH.


Perkhidmatan : Semua perkhidmatan(air,elektrik,hospital,restoren,telekomunikasi,polis,pelancongan,perhotelan,perlombongan,pengangkutan,bank,penyiaran) akan dikuasai oleh US sepenuhnya melalui 'liberalisasi perkhidmatan' iaitu membuka sektor perkhidmatan kpd persaing asing.

Malaysia kan kurangkan/hapuskan cukai import kpd perkhidmatan US,maka perkhidmatan US lebih murah.APAKAH NASIB KITA?.Kalau cukai tiada,eksport pun kurang,pendapatan kerajaan pun kurang.Jadi,kerajaan akan mengenakan cukai barangan dan perkhidmatan kpd pengguna.SEKSALAH KITA NANTI.


Harga Barang Naik : Apabila kos perkhidmatan naik,maka pengeluar terpaksa menaikkan harga barangan untuk menampung kos.Jadi,nantikan harga barang-barangan harian,keperluan akan semakin naik lagi.SAMPAI BILA HARGA AKAN BERHENTI NAIK??


DI MALAYSIA


Kita hanya sibuk dengan isu-isu lain, siti dan datuk K, Mawi n Ina,Realiti TV,AF5,GangStars..dll..Dalam sedar negara kita akan kembali dijajah.Apa ada pada sambutan 50 tahun merdeka??Hakikatnya 50 tahun merdeka adalah titik mula Malaysia bakal kembali dijajah jika kerajaan Malaysia menandatangani perjanjian FTA US ini.


Mengapa tiada berita FTA di akhbar tempatan dan berita nasional Malaysia?Inilah satu persoalan.Kerana jika rakyat tahu dan sedar..pasti rundingan FTA US-MALAYSIA tidak akan berhasil.


MALAYSIAN PERLU BANGKIT


Jika di negara lain,media massa mereka bebas untuk sebarang maklumat.Tetapi di Malaysia,media massa adalah hak kerajaan,bukan hak rakyat..Rakyat Malaysia akan akan jadi buta isu semasa,tidak sedar realiti sebenar..dan puncanya adalah kerana rakyat Malaysia MALAS MEMBACA + TIDAK PEKA.Sumber maklumat bukan hanya dari akhbar dan televisyen..


Rakyat Malaysia mampu mencipta perubahan.Adakah anda sanggup negara kita dijajah semula? Bangkitkan kuasa rakyat..Hak kita,hak rakyat Malaysia perlu dipertahankan.Jika tidak,binalah negara baru,keluar beramai2 dari Malaysia..baru boleh hidup dengan baik..

Ayuh kita bertindak sebelum PERJANJIAN INI DITANDANGANI!!
Maklumat lanjut,layari : www.jerit.org.


`stefaislle`


No comments: