Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, October 23, 2008

Anekdot Nur : Tiada Hati

Nur naik bas awam, balik ke rumah selepas temuduga..penat tu adelah terasa campur pening kepala..yela kan pertama kali temuduga..bermacam2 perasaan Nur ni..5 jam menunggu giliran temuduga..seksa jugak rasanya..

Ramai juga penumpang dalam bas..Alhamdulillah Nur dapat tempat duduk,tempat terakhir yang masih kosong. Penumpang keluar masuk..Sampai satu tempat, ada seorang kakak masuk bersama bayinya yang masih kecil..kedudukan Nur belakang sikit, bila tengok kakak tu tiada tempat duduk, Nur terus bangun berikan pada kakak tu..bantu sesama insan..

Di hujung bahagian depan bas, Nur lihat seorang pemuda berkopiah duduk...Nur nampak dia naik tadi sebelum kakak itu..Sebelum Nur berikan tempat pada kakak tadi, Nur sempat melihat padanya..reaksinya pada kakak tu buat seolah2 tak nampak..Hairan terbit dalam hati Nur, tiada rasa kasihankan pada kakak tu..sedangkan dia seorang pemuda yang masih kuat..Nur pun tak tahu nak cakap apa..hati manusia lain-lain..

Beberapa ketika, Nur dapat tempat duduk semula..Nur di bahagian depan..Nur toleh2 bahagian belakang bas..Nur nampak kat hujung bas tu,jauh dari Nur ada seorang pakcik tua..tak perasan bila pakcik tu naik tapi dia takde tempat duduk..Dia duduk bertinggung dengan berpaut pada tiang dalam bas..Kesiannya..tapi Nur jauh sangat waktu tu..Takkan yang dekatnya tiada perasaan?..pelik..Lepas itu Nur dengar orang gelak2..Nur toleh..Mereka gelakkan pakcik itu sebab tersengguk2 dalam keadaan duduk bertinggung tu..tiba-tiba Nur rasa marah..biadapnya orang melayu atau sebetulnya orang Islam sekarang ini..Sudahlah tidak membantu,sedangkan ramai anak-anak muda berhampiran pakcik itu yang selesa di kerusinya..Malah diketawakan pakcik itu..termasuk jugak makcik-makcik lain..ketawa geli hati..Nur istighfar dalam hati..minta hati sabar..sungguh kesal Nur rasakan dengan masyarakat sekarang ini..

Tak lama selepas itu,pakcik tu turun..Konduktor bas sempat usik pakcik tu..
'Hujan tu, pak!Basah nanti!!'
'Ala..hujan dunia..buat apa nak takut!!..' jawab pakcik tu selamba..

Huh,terkejut gak Nur dengar jawapan pakcik tu..Pastu Nur gelak sendiri..menyokong kata2 pakcik tu..'hujan dunia'...2 lah jawapan orang zuhud..barangkali..

Nampaknya masyarakat sekarang ni semakin 'tiada hati'..btul tak?..Saya bersetuju..kalau saya ditempat Nur pun rasa geram..
'apa2 pun Nur, Alhamdulillah sebab Nur masih diberikan perasaan dan mata hati itu..'

'Alhamdulillah, tak layak utk kita mengaku sebagai da'ie jika tiada mata hati&cuba merealisasikannya'..ujar Nur..

'Btul3..Naqib pernah pesan, bangun pagi..terus fikirkan untuk 'da'wah'..semudah satu senyuman..itulah da'wah'..saya dan Nur saling senyum..

No comments: