Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Saturday, July 19, 2008

-Dalam Sujud Cintaku-(Part 3)


Maafkan along,angah.Along banyak mengabaikan angah.Maafkan along,”airmata jantan Fauzul mengalir perlahan.Dia berasa bersalah terhadap Faiqah.Faiqah turut menjadi mangsa kemarahannya apabila tertekan.
Faiqah menghidu bau yang kurang menyenangkan pada badan Fauzul.Pelukan Fauzul dileraikan.

”Along minum arak?,”matanya membulat memandang Fauzul.Dia separuh terkejut.Fauzul bungkam.Dia hanya menunjukkan tanda sebatang jari kepada Faiqah.Dia tak berani menentang mata Faiqah.
”Hanya sekali?,”Faiqah separuh menjerit.Dia tidak percaya

”Along!sejahat-jahat angah,angah pun tahu arak itu haram!Arak akan merosakkan along!,”kata-kata ustaz Marzuki dalam kuliah maghrib yang dia pergi bersama Ibtisam diingatinya.

"Kerana itulah hindarilah khamr, kerana minuman itu adalah punca segala kejahatan dan perbuatan dosa. Ingatlah, iman dengan arak tidak mungkin bersatu dalam tubuh manusia. Salah satu di antaranya harus keluar. Orang yang mabuk mulutnya akan mengeluarkan kata-kata kufur, dan jika menjadi kebiasaan sampai akhir ayatnya, ia akan kekal di neraka"

Faiqah sedar walaupun dia tidak bertudung,dirasakan tidak layak berkata begitu dan hanya sama seperti along,tetapi along perlu disedarkan.Dia turut masih dalam pencarian mencari jalan pulang ke arah kehidupan muslim yang sebenar.Bukan dia tak mahu menutup aurat rambutnya,tapi niatnya dihalang mama dan banyak kata-kata mama mempengaruhi dirinya.Dia masih mencari kekuatan untuk berubah.Mendedahkan aurat adalah haram,dia akui semua itu.

”Along sudah lupa pesan Mak Odah pada along dulu?Along,cakap dengan angah.Along di Australia,along selalu minum air haram itu kan?Jujur dengan angah,”badan Fauzul dihenjut-henjutkan.Kuat.Fauzul membatu.
”Kenapa along nak rosakkan diri along begitu?Kenapa along?,”air mata Faiqah semakin lebat.Dia kecewa.Sangat kecewa.

”Maafkan along.Maafkan along,”hanya itu terkeluar dari mulut Fauzul.
”Sudah!Angah benci along!,”Faiqah meluru keluar daripada bilik Fauzul.Kunci kereta digapai,Faiqah terus memandu.Sepanjang perjalanan dia menangis.Tidak tahu ke mana tujuan.Bukan ke kampus.”Salam Ti,aku balik lewat sedikit.Ada urusan,”mesej dihantar.
’Maafkan along,angah,’Fauzul bersuara lemah.’Ya Allah,ampunkan aku,’luncur kalimah itu dari bibirnya.Telah lama dia hidup membelakangkan kewujudan Allah.’Ya Allah,aku berdosa.Aku hina.’Fauzul menangis atas kealpaan.
...................................

”Al-Quranul-Karim dalam pandangannya yang menyeluruh kepada nirwana semesta ini, manusia dan kehidupan ini, telah menerangkan kepada kita satu manhaj yang amali dalam mempersiapkan manusia di segi roh,pembentukan keimanannya dan pentarbiyyahan kejiwaannya.”

Firman Allah dalam Surah Al-Anfal:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah,
nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar
dan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu serta mengampunkan
(dosa-dosa) kamu. Dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar.”
(Al-Anfal:29)

Dan firman Allah dalam surah At-Talaq:
“Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan dan
meninggalkan segala larangan) nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar (dari
perkara yang menyusahkan) serta memberikannya rezeki dari jalan yang tidak
disangkakannya.” (At-Talaq :2-3)

“Ketakwaan kepada Allah Azzawajala adalah merupakan asas gelombang kekuatan, serta asas bagi nur (cahaya) yang menyuluh dan asas bagi pemberian serta sumbangan (pengorbanan).”

Faiqah membesarkan suara corong radio.Dia tertarik dengan ceramah seorang ustaz pada radio yang sedang terpasang di bilik.Ibtisam tidak kelihatan.Tangannya pantas menggapai pen dan buku catatan,menyalin bait-bait perkataan dari mulut ustaz walaupun banyak yang kurang difahaminya.

Ibtisam masuk.”Pukul berapa kau sampai Fai?.”
“Baru sekejap,”jawab Faiqah ringkas.Telinganya khusyuk mendengar ceramah di radio,tangannya pantas mencoret.Tidak berpaling kea rah Ibtisam.Ibtisam membiarkan,tidak mahu menganggu.
“Alhamdulillah.Semoga Allah berikanmu hidayah,Fai,”syukur Ibtisam.Berbisik sendiri.Senang melihat Faiqah semakin banyak berubah.Dia tahu sahabatnya itu sedang bermujahadah,mendapatkan hidayah Allah,menjadi muslimah sejati sibghah alquran.

“Sayyid Qutb menyatakan dalam menafsir surah Anfal ayat 29: “Inilah dia bekalan iaitu bekalan persediaan dan kelengkapan di perjalanan. Bekalan ketakwaan yang menghidup,
membangkit dan menyedarkan hati, membuahkan di dalamnya setinggi-tinggi kesedaran, kewaspadaan dan berhati-hati. Menyediakan baginya sinar cahaya petunjuk yang menyingkap segala rintangan ujian di liku-liku perjalanan yang sejauh mata memandang. Cahaya petunjuk ini merupakan cahaya yang tidak dikelami dengan sebarang syubhat (kesamaran) serta mendindingi pemikiran yang sempurna dan benar. Kemudiannya, ia adalah merupakan bekalan mengampun dan memaafkan sebarang kesalahan,bekalan kedamaian yang mencurahkan ketenangan dan kegembiraan,bekalan cita-cita serta impian untuk memenuhi dan mencapai kurniaan Allah yang maha besar di ketika hari yang tiada di sana sebarang bekalan di ketika hari yang mana keseluruhan amalan adalah sia-sia, tidak mempunyai sebarang nilaian.”

“ Kesemuanya ini adalah merupakan kenyataan: Bahawa hanya ketakwaan kepada Allah sahajalah yang benar wujud dan menjelma di hati, satu petunjuk yang membezakan antara yang benar dan yang batil yang seterusnya menyingkapkan rintangan dan halangan di perjalanan. Begitu juga dengan hakikat-hakikat kepercayaan (akidah) ini tidak akan dirasai,difahami dan diketahui melainkan kepada mereka yang melaksanakan secara amali.”


”Demikianlah saudaraku! Sepenting-penting jalan untuk menyucikan roh ketakwaan, menyuburkannya di dalam hati dan jiwa para mukmin serta dapat disebatikan di dalam perasaan dan kesedaran mereka:
Melalui perjanjian — kamu beristiqamah di atas syariat Allah.
Dengan muraqabah — kamu merasakan keagungan Allah ketika nyata dan tersembunyi.
Dengan muhasabah — kamu membebaskan diri kamu dari kejelekan nafsu dan menunaikan segala kewajipan terhadap Allah dan hamba-Nya.
Dengan mu’aqabah — kamu memisahkan diri kamu dari sebarang kesilapan dan menggerakkannya di atas sikap muraqabah dan muhasabah.
Dengan mujahadah — kamu membaharukan bagi diri kamu sifat kecergasan dan menghapuskan darinya segala keinginan kepada keduniaan.”

”Bahkan dengan keseluruhan jalan-jalan ini, ketakwaan adalah merupakan satu kebiasaan bagi kamu dan satu tingkah perlakuan yang asal dan segala tingkah perlakuan kamu.
Bahkan dalam pada itu sampailah kamu dengan kehendak Allah juga kepada naungan kemuliaan, kemuncak kebaikan dan setinggi-tinggi martabat.”

Faiqah memandang Ibtisam.Suara radio diperlahankan setelah selesai ceramah.Ibtisam sedang bersiap,membaiki tudung labuh di kepalanya.
”Ish Fai,kenapa pandang aku macam itu?”
“Kau nak ke mana bersiap ni?”,Faiqah mengalihkan topik.Segan pula bila Ibtisam menyedari yang dia memandang Ibtisam lama.Kepalanya ligat berfikir.Dia suka tengok Ibtisam bertudung,ayu dan sopan.
“Aku nak ke kafe sekejap,beli makanan makan malam.”Ibtisam menyarung sarung kaki coklat ke kaki.


“La,tak usahlah.Aku dah belikan yong tau fu kegemaran kau,khas untuk kau.”
Ibtisam tersenyum.”Ingat juga kau pada aku ya.”Ibtisam sangat menyenangi Faiqah.Faiqah tidak pernah sombong walaupun anak berada,dikenali ramai.Persahabatan sangat tinggi nilainya bagi Faiqah.Tidak pernah sekali pun Faiqah menyakiti hatinya dan kawan mereka yang lain.Ibtisam turut banyak teladani sikap Faiqah yang pada dirinya masih kurang.


”Mestilah.Mana boleh lupa pada ustazah senyuman menawan ini,”Faiqah senyum meleret.Usikannya ikhlas.Walaupun Ibtisam tidaklah sejelita dia,jadi buruan lelaki.Tapi dia cemburu dengan senyuman menawan Ibtisam.Ibtisam sangat cantik di matanya.
”Tengok,mengelamun lagi.Ada yang pelik ke pada muka aku ini,Fai?”Pelik Ibtisam dengan tingkah Faiqah.
”Aku sudah lama nak tanya,apa maksud nama kau Ti?Ibtisam..pelik tapi menarik,”
”Owh,maksudnya senyuman.”

”Ooo..Patutlah bila kau senyum boleh jatuh jantung kaum Adam,”gurau Faiqah ceria.Tapi Ibtisam bukan jenis suka tersenyum sesuka hati di depan lelaki.Senyumnya sekadar keperluan dan tidak menunjukkan kesombongan.Faiqah sedar akan hal itu.Ibtisam sangat menjaga keperibadian muslimahnya.
”Ada sahaja kau ni,Fai.Segala puji bagi Allah yang menciptakan.Erm,apa yang kau salin tadi Fai?”Ibtisam kurang senang dipuji.

”Aku salin tentang takwa.Tapi aku kurang fahamlah.Apa maksud takwa yang sebenarnya ya?,”Faiqah mengambil buku catatannya,membaca kembali.Hatinya terusik dengan ceramah ustaz itu.Dengan bertakwa,Allah akan tunjukkan jalan keluar daripada kesusahan,berikan rezeki yang tidak disangka-sangka dan diampunkan dosa.’Sebesar itukah ganjaran Allah berikan kepada orang bertakwa?’Faiqah tertanya-tanya.Ceramah itu seperti menunjukkan jalan kepada dia untuk keluar dari masalah dan tekanan yang dia hadapi.

...bersambung...

No comments: