Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Sunday, July 15, 2007

Nipis Sangatkah Iman Anakanda?



Satu Peristiwa
Satu peristiwa dalam sebuah program..pentadbiran utama dijemput untuk perasmian..pastinya Bonda tercinta(Datuk NC,Rafiah Salim)..Kesenangan dan kemeriahan sambutan dirasai..lebih-lebih lagi dengan kehadiran Bonda..bukan mudah program PMIUM mendapat kelulusan dan sokongan pentadbiran..NC baru bersama kami..alhamdulillah..

Pada peluang sebeginilah..PMIUM boleh menyatakan pendapat, mengeluarkan ketidakpuasan hati yang perlukan pemerhatian dan tindakan pihak pentadbiran..

Adalah normal apabila dalam satu program..samada program islam atau sebagainya..akan mengasingkan tempat duduk hadirin yang hadir antara lelaki dan perempuan..tapi mungkin situasi sebegitu agak tidak menyenangkan Bonda..Cerita daripada kawan saya..buat saya terpaku..kata-kata yang diungkapkan oleh Bonda cukup ringkas..dan mengelukan lidah setiap yang hadir..


Nipis sangatkah iman anakanda?..ujar Bonda..nampak ketidaksenangan bila berlaku pengasingan sebegitu..tidak bebas..lelaki dan perempuan tidak dapat duduk bersebelahan..

Pimpinan terdiam..mungkin tak menyangka situasi selamat itu dipersoalkan..Saya turut terdiam..ada kawan dah mengeluarkan kata-kata yang kurang sopan..tanda tak puas hati..tapi kata-kata bonda itu buat saya berfikir dan mula tersenyum..sesuai dengan kelayakan Bonda yang merupakan graduan di bidang undang-undang sivil..hanya yang terlintas di fikiran saya..

‘Ungkapan yang sangat logik untuk dipersoalkan..itulah pemikiran seorang peguam’, bisikku dalam hati.

Ketika itu pastinya kurang sesuai untuk pimpinan membidas balik kata-kata Bonda..dengan bicara yang sebegitu logik..perlu diubah ‘tune’nya logik yang berpandukan syariat Islam..kata-kata daripada Bonda..diterima oleh semua dalam DTC..walaupun tak puas hati..

‘Masa kurang sesuai’,mungkin itu yang berlegar-legar di fikiran pimpinan PMIUM.

Jika PMIUM mengetengahkan isu percampuran lelaki dan perempuan..mungkin jawapan yang sama akan diterima..jika pengasingan tempat duduk..dipersoalkan nipis atau tebal iman..susah untuk hal lain dibincangkan..percampuran kerana integrasi?..perpaduan?..seperti berlaku di kolej ungku aziz..pentadbiran yang meluluskan percampuran itu..

Kolej Ungku Aziz Menyeksakan
Satu keadaan yang cukup menganggu privacy pelajar perempuan apabila pelajar lelaki dan pelajar perempuan di tempatkan dalam satu blok yang sama..Wah..cukup menyeksakan dan menganggu..bayangkanlah bila bercampur..Pelajar perempuan ditempatkan di aras 4 yang aras lain semuanya pelajar lelaki..dengan bilik mandi hanya satu tempat setiap aras..cukup menyusahkan..setiap hari mendengar radio ‘free’ pelajar-pelajar lelaki..untuk balik ke bilik..terpaksa melalui bilik-bilik lelaki..dan pastinya ada usikan-usikan yang menganggu..
em nipis sangatkah iman anakanda?..adush..mungkin kerana dah tebal sangat..nak jaga untuk tidak jadi nipis..sesuai kot jawapan ni..

Apabila Ahli Akademik Berfikiran Vertikal

Pemikiran vertical adalah salah satu cabang pemikiran..yang mana cara berfikir adalah dengan logik dan kritis..Sistem pendidikan yang telah banyak disekularkan..memang akan menjana pemikiran ahli akademik berfikir dengan logik dan kritis..terutamanya di bidang undang-undang dan sains (semua bidang yang berkaitan sains). Setiap yang berlaku perlukan fakta dan bukti yang logik..yang boleh diterima akal..kerana sejarah penemuan banyak dizahirkan dengan dipelopori oleh BARAT..bukan ISLAM..

Ramai ahli akademik yang genius..tapi sayang..ramai yang mengamalkan system sekular..termasuk dalam kehidupan seharian..Islam hanya diambil sebahagian..dan ditinggalkan sebahagian yang lain..

Kata assyahid imam Hassan albanna :

" Aku tidak tidur dengan lena kerana memikirkan masalah ummat..tetapi aku bertambah sedih melihat ahli akademik,golongan cendekiawan..banyak menghabiskan masanya di kedai-kedai kopi membicarakan perkara yang sia-sia’

Itulah hakikat kini..kesibukan dengan kehidupan seharian..sehingga tiada lagi di fikiran untuk memikirkan tentang ummat dan Islam..semakin hilang waris keturunan seperti dari Ibnu Sina, Arrazi,Alkhawarizmi dan cendekiawan Islam terulung yang lain..

Logikal Itu Perlu

Pemikiran logikal bukanlah salah..tapi ianya menjadi salah jika diasingkan dengan ISLAM.. Dalam Islam, berfikir logikal dikaitkan dengan hikmah. Hikmah adalah sumber daripada Pencipta alam ini. Al-Quran adalah sumber hikmah yang amat hebat. Perkhabaran daripada al-Quran, maklumat yang dirakamkan, kisah yang diceritakan, ilmu yang yang terdapat, petunjuk yang diberi adalah sumber yang amat bernilai bagi memandu remaja ke arah kebenaran..

Banyak dalam AlQuran mempersoalkan ’Adakah Kamu tidak Berakal/berfikir?”.Berfikir untuk mengambil hikmah dan ibrah dalam kalamullah.

Bagi individu yang ingin menjana pemikiran, maklumat, ilmu dan kebenaran, pemikiran logikal adalah penting buat mereka. Berfikir logikal akan menyingkirkan faham tahyul, mitos dan perkara-perkara yang tidak mempunyai asas maklumat, ilmu dan data. Ia membimbing kepada perkara yang benar. Kebenaran adalah suluh. Tanpa suluh pemikiran, remaja akan gelap. Disitulah lahirnya kejahilan dan kegelapan.

Dalam ISLAM turut mengajar kita mengkaji terlebih dahulu..pastikan sumber kesohihan sesuatu berita/fakta yang diterima..

Wahai orang-orang yang beriman! Jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita,maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan(kecerobohan), yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu” (alhujurat : ayat 6)

Letakkan sesuatu pada tempatnya..berfikirlah dengan cara yang betul..parallel dengan ISLAM..bukan dengan membelakangkan atau mengenepikan ISLAM..Wallahu’alam.

No comments: