Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Wednesday, February 06, 2008

::Masjid Kristal Tamadun Hadhari::



Masjid kristal yang cukup indah dibina oleh kerajaan Terengganu..Dengan pengisytiharan Terengganu sebagai Bandaraya Warisan Pesisir Air, menampakkan hebatnya pentadbiran Terengganu kini.Ditambah pula dengan replika masjid-masjid di seluruh dunia cukup membanggakan Terengganu.

Siapakah Yang Untung?
Binaan masjid kristal mencecah jutaan ringgit. Betapa banyaknya duit kerajaan Terengganu.Makcik-makcik,pakcik-pakcik tersenyum,bangga dengan pemerintahan kini.Bukan mudah nak bina masjid berjuta harganya itu.Menunjukkan betapa majunya negeri Terengganu sekarang ini.Adui makcik, pakcik..kalau dengan pembangunan ini buatkan pakcik makcik tak perlu ke laut,tak perlu ke ladang,tak perlu berpanas berhujan,tak perlu bayar cukai, dapat sumbangan yang banyak..barulah boleh tersenyum sampai ke telinga.Cuba bayangkan jutaan ringgit yang dibelanjakan untuk bina masjid kristal ini diberikan sebagai sumbangan kebajikan kepada semua penduduk Terengganu yang tak sampai pun sejuta penduduknya..kan lebih baik..lebih dari cukup untuk membantu.

Masjid Pelancongan Jadi Kebanggaan
Pelancaran Taman Tamadun Islam Terengganu bermula 1-9 feb telah mencapai hampir setengah juta orang yang melawatnya.Setiap hari bertambah pelancong ke Terengganu dianggarkan puluhan ribu setiap hari.Hebatnya masjid pelancongan ini.Kadang-kadang terasa pelik, dari mana datangnya pelancong yang sebegitu ramai.Penduduk Terengganu sendiri tidak sampai setengah juta.Tidak ada berita kesesakan lalu lintas dilaporkan,jalan raya lengang seperti biasa jika semua orang berpusu-pusu ke Masjid Kristal.Mungkin semua pelancong menaiki kapal terbang untuk melawat.

Apa gunanya masjid jika tidak diimarahkan.Kalau tengok dari sudut tempat pembinaan, tidak strategik,di tengah-tengah pulau.Hendak ke masjid pun perlu menaiki bot.Aduh,susahnya.Itu pun perkhidmatan bot hanya sehingga jam 4 petang.Boleh solat Subuh dan Zohor sahaja.Jika pergi menaiki kenderaan,kena jalan kaki 2 KM untuk sampai ke masjid. Bayangkanlah.Banyak pahala yang kita akan dapat kalau berjalan solat ke Masjid Kristal.Nampaknya hanya imam dan bilal sahaja yang akan bantu masjid tidak akan menjadi sunyi.

Lambang Tamadun Hadhari?
Laporan berita memuatkan komen pemberita tentang bagaimana masjid kristal ini akan memberi sumbangan besar terhadap ketamadunan dan kesenian Islam.Konsep hakiki ketamadunan manusia adalah berdasarkan kepada keadaan manusia yang mempunyai nilai maruah kemanusiaan atau keinsanan yang tinggi serta daya pemikiran yang kritis. Ketamadunan tidak didasarkan kepada hasil produk semata-mata seperti bangunan atau arca. Jika pendekatan atau kefahaman pembinaan masjid yang mahal atau kerana hendak menonjolkan sistem konstruksi yang unik diterima, kita harus berhati-hati tentang apa sebenarnya‘sumbangan’ yang diinterpretasikan oleh umat Islam dan bukan Islam. Satu kekhuatiran jika tamadun dibawa ini menunjukkan bahawa Islam gilakan tentang objek kebendaan yang keterlaluan, dan mencari kepopulariti lebih daripada amalan syari'at dan islam. Masjid sebagai syi'ar, jika ditubuhkan untuk popular,tempat pelancongan ianya bukan lagi suatu syi'ar kerana syi'ar rumah Allah adalah bersama syari'at.

Rasululah pernah mengajar umat Islam tentang menjimatkan air wudhuk walaupun pada sungai yang mengalir. Islam merupakan agama yang paling praktikal sekali apabila Rasulullah meninggalkan warisan bahawa seluruh bumi sebagai hamparan asas untuk sembahyang. Sesuatu kaum yang tidak mempunyai tempat tinggal khusus mampu mengkhususkan sebidang tanah dengan beberapa garisan sebagai batasan untuk dijadikan ia sesuci-sucinya masjid. Jangan pula umat Islam pewaris Islam mengenakan atau membayangkan sesuatu keperluan bangunan yang terlalu mahal sebagai suatu kawasan untuk berjemaah kerana ia bukan dari nilai-nilai sunnah yang ditinggalkan.Wallahua'lam.

No comments: