Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Friday, July 30, 2010

Berbicara dengan alKhaliq



Dimanakah kedudukan Surah Teragung dalam diri

Subhanallah..bacaan yang terindah Sheikh ABAS. Berbicara soal surah alfatihah,surah utama dlm kitabullah,yang menjadi pasak utama dalam kehidupan sekalian umat pastinya menuntut sebuah penghayatan yang mendalam hakikatnya. Tetapi sadisnya pabila mungkin pada hari ini surah terindah ini sekadar menjadi hafalan di bibir-bibir kerana ianya telah ditetapkan sebagai  surah utama dalam solat seharian. Sedangkan ada yang tidak mengenal huruf alquran mampu membaca surah alfatihah..kerana ianya syarat utama sah nya solat, jadi alfatihah perlu dihafal semata.

Alangkah ruginya apabila surah teragung, nadi segala pengharapan,pergantungan,pemandu kehidupan ini hanya meniti di bibir tanpa disedari lafaznya diungkapkan, tiada terjemahan di minda malahan tiada penghayatan di hati. Sedangkan bicara teragung ini diulang 17 kali dalam kehidupan seharian kita. Dibaca tanpa sedar, di bawah minda para sedar,diulang tanpa ingat.


Dengar dan lihat bacaan Sheikh Shuraim yang sebak sehingga tidak mampu meneruskan bacaan.Ayuh kita hayati,muhasabah diri kita..di manakah letaknya keagungan alfatihah dalam diri kita sebenarnya,astaghfirullah.



Berbicara dengan alKhaliq

Maha Suci Allah yang menguasai segala sesuatu.Betapa hebatnya kekuatan rohani,kegagahan jiwa dikurniakan apabila setiap bait kalimah dalam alFatihah dihayati mendalam,dijiwai dan ditenggelami dalam satu daerah nan damai hanya kita dan Yang Maha Esa bersendirian berbicara.Surah alfatihah adalah surah yang di dalamnya termaktub munajat antara hama dan Allah s.w.t. Ini telah disabdakan oleh Baginda s.a.w. berbunyi ;

Abu Hurairah mengatakan bahawa suatu saat Rasulullah s.a.w. bersabda;
"Allah telah berfirman,'Aku telah membagi (kandungan makna) surah alFatihah untuk-Ku dan untuk hamba-Ku menjadi dua bahagian, dan Aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta;

Apabila dia membaca 'Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam' (2)
Allah akan membalasnya dengan berfirman,
'hamba-Ku telah memuji-Ku'

Apabila dia membaca 'Zat Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang' (3)
Allah berfirman, '
Hamba-Ku telah memuji-Ku'
Apabila dia membaca 'Yang menguasai Hari Pembalasan'(4)
Allah berfirman, 'Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku,'
Lalu Allah berfirman sekali lagi.'Hamba-Ku telah memasrahkan urusannya kepada-Ku'


Apabila dia membaca,'Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan'(5)
Allah berfirman.' Ini adalah urusan antara Aku dan hamba-Ku, dan aku akan mengabulkan apa yang hamba-Ku pinta'


Disinilah air mata akan berguguran dek kerana Allah melafazkan kecintaanNya kepada hamba-hambaNya..'Ini adalah urusan-Ku dan hamba-Ku'..hanya Allah dan kita..Subhanallah..siapakah kita utk diletakkan ruang 'teristimewa' bersamaNya di sisiNya..sedangkan diri penuh disaluti noda..dan Allah menjanjikan akan mengabulkan segala pinta.

dan Apabila dia membaca,'Tunjukilah kami jalan yang lurus,iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau beri nimat(iman) kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat'(6)
Allah berfirman,'Ini adalah untuk hamba-Ku, dan dia akan mendapatkan apa yang dia pinta'



Semoga bermanfaat bersama dan sama2 memperbaiki..

No comments: