Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Monday, December 15, 2008

Anekdot Nur : Erti Pada Memberi

'Erti Pada Memberi'..satu ungkapan ringkas yang cukup popular. Nur sukakannya kerana tersirat sejuta satu makna dan falsafah di sebaliknya. Tahu tak, kadang-kadang Nur selalu berfikir, adakah kita hidup hanya perlu memberi tanpa perlu menerima?

Nur lihat ramai kawan-kawan Nur yang kecewa kerana gagal untuk menerima. Tidak menerima apa yang diharapkan. Bila kita bersama gerakan da'wah, apa sebenarnya yang kita inginkan? Adakah kita bersama untuk memberi dengan ikhlas? atau ada kepentingan untuk diri kita.

Nur tanya pada diri, salahkah jika kita inginkan sedikit balasan dalam pemberian? Ada yang semata inginkan ukhwah,ramai kawan. Ada yang inginkan ilmu dan pengalaman. Ada juga yang ingin meluangkan masa kebosanan. Tak boleh kah kita rangkumkan 3 in 1?

Tapi, betulkan..bila kita terlalu banyak keinginan dalam pemberian, kita pasti akan menemui hampa dan kecewa. Lihatlah, ramai sahabat yang futur...nauzubillah..moga Nur dan sahabat Nur yang lain masih mampu thabat di jalan ini..

Memberi dalam erti sebuah perhubungan. Nur tidak temui jawapannya. Sebab kadang-kadang bila Nur fikirkan pemberian Nur tak pernah dihargai..Nur akan rasa kecewa dan sedih. Bila hanya Nur sahaja banyak memendam rasa, Nur rasa seksa. Make life is easy. Kan lebih mudahkan. Nur cuba berusaha untuk meng'IKHLASKAN' diri dalam memberi..kepada perjuangan, kepada sebuah perhubungan dan kepada semua yang tersayang..

Sebanyak manakah % yang perlu diberi dan dibahagi..agar kehidupan Nur..kehidupan kita semua menemui ketenangan dan kedamaian...

Memberi = Menerima?
Memberi = 100%?
Memberi 75% dan Menerima 25 % ?
ANDA ADA JAWAPANNYA???
“Kat mana pula konsep ikhlas Nur?” Saya bertanya…Nur diam.
“Tak tahulah, terukkan diri Nur ni.”
“Mana ada Nur. Biasalah kitakan manusia biasa. Nak jugak penghargaan dari orang lain.” Tambah saya lagi.
Nur berfikir. Betul…

“Tapi lebih indahkan kalau kita sama-sama dapat mengamalkan dan sebatikan sifat ikhlas dalam diri kita..Walau bukan mudah.” Saya merenung Nur, dalam..sama-sama muhasabah.

“Betul..barulah kita tidak akan sedih dan kecewa. Ikhlas kerana Allah. Mampukah kita?”

“Ikhlas dalam membina hubungan dengan Allah, membina hubungan sesama manusia dan dalam setiap pekerjaan kita. Jika kita inginkan, pasti Allah tidak akan menghampakan kita, kan Nur.”

“A’ah..yakinlah. Bila kita ikhlas, Allah akan balasi keikhlasan kita yang tidak seberapa ini dengan berlipat kali ganda. Subhanallah…”

1 comment:

iqra' said...

"solatku, pengorbananku, hidupku dan matiku hanyalah utk Allah,iaitu Tuhan semesta alam.."