Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Sunday, August 17, 2008

-Muqabalah&Muwajah Silmiyah-Ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi di Muktamar ke-54


Muqabalah-bersemuka dengan pemimpin umno.Mengapa kita sanggup bersemuka dengan mereka? Mereka yang mengajak kita, yang mempelawa,yang mengundang.Mengapa kita boleh bermuqabalah, boleh bertemu? Umno sesama dia, dia tipu. Dia boleh dapat macam-macam, apa lagi kita. Mengapa kita boleh bertemu dengan mereka?

Kerana al-quran mengarahkan kita, Quran memerintah kita.Firman Allah s.w.t dalam surah al-anfal ayat 61-63 mafhumnya :’Dan sekiranya mereka cenderung untuk berdamai dengan kamu maka hendaklah kamu menerima kecenderungan itu dan bertawakkal kepada Allah.Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Dan sekiranya mereka menipu kamu maka cukuplah Allah yang memelihara kamu dengan pertolongan dan dukungan daripadaNya dan orang-orang yang beriman Allahlah yang menjinakkan hati-hati mereka, kalau kamu membelanjakan seluruh harta yang ada di muka bumi ini, kamu tidak dapat menjinakkan hati-hai mereka.

Inilah ayat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dalam kemuncak peperangan bersenjata. Di tengah waktu berperang,bermusuh, turun ayat ini yang mengatakan ada kecenderungan berhenti berperang dan berunding serta berbincang dengan mereka.

Muwajahah Silmiyah

Sekarang kita bukannya ‘perang demokrasi’ tetapi berdepan secara demokrasi iaitu ‘muwajahah silmiyah( pertemuan secara damai)’. Kalau Allah tujukan ayat ini ketika perang, kita mesti menyahut cabarannya, maka bagaimana kalau ditujukan dalam keadaan kita hanya bermuwajahah dan berdepan dalam suasana demokrasi? Kita mesti menerima sahutan ini dan PAS bermuqabalah dan PAS tidak menjual dasarnya dengan harga yang murah

Bermuqabalah bukan bermuzakarah. Muzakarah ini hendak bincang belum tentu bentuk benar dan salah berbincang,berdebat.Ini bukan debat. PAS berhak untuk mengemukakan kepada umno perkara-perkara yang dilakukan oleh umno yang menjadi teras pemerintahan yang tidak mudah dilupakan oleh semua, ahli PAS, rakyat islam dan bukan islam. Oleh kerana ini kita perlu mengemukakan sesuatu yang boleh mengubah minda pemimpin umno, tidak cukup dengan perbahasan di parlimen dan membawa usul.Apabila membawa usul tergempar sekalipun,usul ditolak.Berdepan dengan situasi ini, maka kita menerima muqabalah,menerima tindakan bersemuka dengan pimpinan umno yang menjadi teras pemerintahan Negara.

Kita tidak mahu membetulkan kemusnahan yang berlaku dengan menebuk kapal seperti mana disebut oleh Nabi s.a.w. dalam sebuah hadis.Di dalam sebuah kapal ada mereka yang berada di dek petak yang atas, ada mereka yang berada di petak yang bawah, petak yang atas adalah pemimpin, petak yang bawah adalah kerajaan termasuk pembangkang. Kadangkala orang di bawah terdesak untuk mendapatkan air,orang di atas lambat berikan air.Kita berada di dalam kapal, kita boleh mengambil langkah segera untuk dapatkan air.Ambil kapak, tebuk kapal.Kalau kapal ditebuk memang air cepat masuk, kapal akan tenggelam, semua akan mati. Jangan tebuk kapak itu, hendaklah bersabar. Naik ke atas berunding dengan orang atas supaya menyelesaikan masalah. Jika bersabar seketika dapat apa yang dituntut. Kapal tidak akan tenggelam, semuanya akan selamat.

No comments: