Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Sunday, August 17, 2008

Menghina&Merendahkan Ulama'


Oleh Ustaz Abd Ghani Shamsudin


Tulisan seorang penulis dengan judul ‘Dakwah Umno: Hujah PAS Dangkal’ dalam laman web Malaysiakini pada julai 2008 memang jelas menjatuhkan dan menghina Dewan Ulama khasnya dan PAS amnya.Ia bukan ditulis dengan pengikut pas yang baik dan beradab.Mungkin penyamar sebagai pengikut pas tetapi berperanan sebagai pemusnah pas. Kalaupun dia seorang penyokong jemaah islam, maka dia adalah ahli yang cacat yang perlu ditarbiyyah dan didisiplinkan dengan adab berjemaah yang menghormati alim ulama’ khasnya para pemimipin mereka.

Umat yang baik adalah mereka yang mengenali golongan ulama’ yang baik,menghargai dan menghormati peranan mereka. Ini kerana penghormatan tinggi yang Allah berikan kepada alim ulama’ dalam alquran dan hadith. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Hujurat ayat 13 bermaksud:’Orang yang paling mulia di kalangan kalian di sisi Allah ialah yang paling bertakwa.” Dan firmanNya dalam surah Fatir ayat 28 bermaksud :’Sesungguhnya yang (paling) takut (takwa) kepada Allah di kalangan para hambaNya ialah golongan alim ulama.’

Rasulullah s.a.w. bersabda :’ Siapa yang menuruti jalan mencari ilmu nescaya Allah dorongkan dirinya menuruti jalan ke syurga.Sesungguhnya para malaikat melembayungkan sayapnya kepada para penuntut ilmu kerana merestui peranan mereka.’

Sesungguhnya para ulama’ itu adalah pewaris para nabi.Manakala nabi-nabi tidak meninggalkan dinar atau dirham tapi mereka meninggalkan pusaka ilmu.Siapa yang memperolehinya bermakna dia telah menjadi orang yang sangat beruntung.

Ibnu Taimiyyah menegaskan :’Selepas berwala’ dengan Allah dan RasulNya,orang Islam wajib berwala’ pula dengan golongan mukminin,seperti mana yang diungkapkan oleh al-Quran ,khasnya golongan ulama yang menjadi pewaris para nabi.Sebab Allah telah mengangkat martabat mereka laksana bintang-bintang di langit yang menjadi penunjuk jalan,penentu arah dalam kegelapan perjalanan di daratan dan di lautan.

AlHafiz Ibnu Asakir mengingatkan:’Ketahuilah wahai saudaraku (semoga Allah memberi taufik dan hidayahNya kepada diriku dan kepada anda agar mendapat keredhaanNya.Semoga Allah masukkan kita dalam golongan manusia yang takut dan bertakwa kepadaNya), Bahawa daging para ulama’ ini beracun (kinayah:larangan mengumpat kerana dosanya disamakan dengan perbuatan memakan daging manusia yang telah mati). Adalah menjadi sunnah Allah yang sangat umum dan lumrah,iaitu mendedahkan aib dan pekung golongan yang mengaib dan mencerca alim ulama.Sesungguhnya siapa yang membiarkan lidahnya mencerca dan merendah-rendahkan martabat alim ulama, Allah akan hukum dia sebelum matinya dengan dia dibiarkan memiliki hati yang mati.

Dewan ulama PAS percaya bahawa semua ahli yang menyokong dan mendokong,seharusnya menyedari bahawa bertemu dan berbincang (muqabalah&muzakarah) dengan mad’u yang mempunyai pelbagai latarbelakang adalah penting untuk memastikan sasaran da’wah dapat dilaksanakan dengan sempurna. Semua ahli telah diajar bahawa ‘Tahaluf Siyasi’ adalah satu juzuk yang penting dalam politik Islam.Ia mesti diguna pakai oleh jemaah Islam agar dasar yang diperjuangkan dapat dihayati dengan lebih dekat oleh rakan-rakan di dalam gagasan tahaluf siyasi.

No comments: