Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, August 16, 2007

Jihad Ada Pada DiriMu....Muslimah


Wanita itu ibarat bunga.Keindahan terserlah pada kelembutan gerak langkahnya, kecantikan budi pekerti juga haruman akhlak mahmudahnya. Apabila digandingkan dengan ‘jihad’ maka ia dilihat agak pelik dan berbeza dengan fitrah kejadiannya. Istilah jihad dilihat sebagi satu keadaan yang memerlukan kekuatan, kekerasan , ketegasan juga pengorbanan dalam mendepani sesuatu yang berlawanan dengan kebiasaan dan keinginan. Namun hakikatnya, ‘jihad’ merupakan pendamping yang paling perlu dijadikan sahabat setia seorang wanita.

Jika wanita diciptakan dari tulang rusuk kiri lelaki, ianya sudah membuktikan satu keunikan yang tersirat. Pada realitinya tulang, jika terlalu kuat dibentuk akan patah maka tiada bergunalah lagi. Tetapi jika terlalu lembut membentuknya maka tiadalah berganjak dan tiada perubahannya.Wanita lemah dari sudut aqalnya, dan ada yang mengatakan memiliki 9 nafsu yang dipandu oleh satu aqal. Pastinya satu peluru ini sukar untuk menumbangfkan 9 musuh secara perseorangan. Namun jika peluru ini dimanfaatkan sebaik dan sebijaknya dengan perancangan, 9 musuh akan tumbang sekali gus denagan satu letupan besar yang dihasilakna oleh sebutir peluru.

Realiti kehidupan seorang wanita memang sememangnya penuh dengan ujian dan fitnah kerana hakikat diri wanita itu sendiri adalah fitnah. Maka dalam situasi sebegini, kitamemerlukan benteng pertahanan yang kukuh samada dalam aspek ruhiyyah atau jasadi, bagi menjamin dirinya selamat dan boleh menyelamatkan orang lain..

Jihad wanita terhadap diri dan hawa nafsu ( Mujahadatun Nafs)

Ianya memerlukan pengorbanan yang besar kerana kehidupan wanita sering dilingkari dengan kehendak perasaan dan bisikan hati. Perasaan dan hati perlu sentiasa dipandu arahnya dan dididik. Untuk mencapai mujahadah ini, kesedaran dan pengorbanan itu perlu.Wanita diciptakan dengan seindah-indah ciptaan..tapi keindahan dan kecantikan itu perlu dibatasi dan dipamerkannya mengikut batasan syara’..Jika nafsu mendorong kepada kebendaan, material..hadkan kehendak nafsu..berbelanja atau memilih ikutlah kepada kemaslahatannya..samada dharuriyat(sgt2 perlu spt perkara utama dlm kehidupan agama,air,udara), hajjiyat( yang perlu spt pakaian,rumah dll) ataupun tahsiniyyat ( yang kurang penting spt kasut yang pelbagai warna mengikut warna baju, hiasan rumah dll)..
Wanita tidak boleh dipisahkan dengan hati dan perasaan, tetapi kita perlu bijak melayani dan mengawal kerenah perasaan..halakan perasaan itu kepada yang HAK..

Musuh yang paling utama dalam mujahadah adalah nafsu sendiri dan juga syaitan..Untuk menghindarinya, nafsu perlu ditarbiyyah dengan rasa khauf(takut) dan raja’(pengharapan) kepada Allah s.w.t..Tarbiyyah diri dengan sentiasa taqarrub denganNYA dan sentiasa memohon perlindunganNya daripada gangguan syaitan yang direjam..Basahkan lidah dengan zikrullah..Wanita perlu lebih mujahadah kerana fitrah kejadiaan, wanita dianugerahkan banyak masa yang ‘direhatkanNya’ untuk beribadah..Jadikan santapan aqal yang turut mampu menjadikan santapan nafsu yang mengenyangkan..Kita perlu yakin bahawa kita perlu mengorbankan kepuasaan yang fana’(akan binasa) dan sementara bagi menggapai kenikmatan yang abadi dan hakiki..

Jihad wanita menegakkan kebenaran dan syariatNya

Jihad ini secara fitrahnya ada pada setiap individu muslim. Jihad seorang isteri apabila mendahulkan kepentingan suami sebelum kepentingan dirinya. Jihad seorang ibu, sentiasa memastikan kemaslahatan dan kebahagiaan keluarganya mendahului dirinya..Jihad seorang pelajar ialah mampu merealisasikan kebenaran dan ilmu yang dipelajarinya walau dalam apa jua keadaan sekalipun..Contoh di Turki, pelajar muslimat yang bertudung membuat bantahan tegas secara beramai-ramai terhadap larangan memaki tudung di universiti..Jihad wanita sebagai salah seorang mukminah yang ingin melihat Islam dimartabatkan adalah dengan memperjuangkan dan mempamerkan keindahan Islam serta melahirkan zuriat yang merupakan generasi pelapis yang bakal mentadbir dunia..

Semangat jihad yang tinggi ini adalah perlu ada pada kaum wanita selaku bakal-bakal ibu yang dari rahimnyalah akan lahir JEELUL ISLAM yang akan datang dan juga pejuang-pejuang kebenaran yang bakal menyambung perjuangan Baginda s.a.w.

No comments: