Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Berdasarkan Akta Hakcipta 1987:
Dilarang untuk mencetak, mengulang siar, mengambil, mencuri, menciplak, dan sebagainya tanpa izin daripada penulis.Hak cipta blog adalah terpelihara (Kenyataan ini hanya untuk penulisan saya dalam subjek 'karyaku' kerana melibatkan penghantaran ke media cetak.Penulisan lain tiada akta halangan.Dialukan penyebaran)

Thursday, August 16, 2007

Daie-Daie Yang Penat

-Hilangkan penat dengan mendekatiNYA-
Oleh: Aminuddin Yahaya

Dalam satu majlis, saya telah dijemput untuk menyampaikan kata-kata penutup kepada ratusan belia lelaki dan perempuan yang usianya sekitar20–22 tahun. Saya tidak dapat gambarkan ketika itu betapa gembiranyahati ini kerana melihat masih ramai lagi anak-anak muda yang mempunyaikecintaan kepada agama dan sentiasa berjuang menyebarkan fikrah kepadagenerasi muda yang lain. Mungkin agaknya kerana saya banyak bergauldengan golongan belia yang sudah hilang nilai-nilai murni agama menyebabkan saya agak tergamam dengan suasana yang ada di hadapan ketika itu.

Namun di dalam hati kecil, saya ada perasaan bimbangtentang masa hadapan mereka 15 atau 20 tahun akan datang. Mampukahbilangan yang mencapai angka 200 orang ini kekal di dalam kancahdakwah atau gugur di tengah jalan ? Ini persoalan yang saya tidak adajawapan dan tidak berani memberi apa-apa jawapan. Pengalaman peribadimenyaksikan bagaimana begitu ramai da'ie-da'ie yang ketika awal dakwahbegitu bersemangat, berkorban siang dan malam, menginfaq harta yangbanyak, bibir sentiasa berzikir, fikiran sentiasa berfikir, yangmenjadi idola ramai rakan dakwah yang lain. Kini ramai diantara mereka sudah menghilang diri dari persada dakwah. Kadang-kadang saya rasa bingung tentang kenapa perkara ini terjadi? Dimanakah silapnyatarbiyah yang dilalui ? Suara-suara yang dahulunya mampu menghidupkanhati-hati yang mati, menyegarkan mata yang layu, membakarkan semangatyang hampir pudar kini sudah hilang di arus duniawi yang kian sepi.Mereka adalah da'ie-da'ie yang telah penat. Sekali-sekala, semasa sayaduduk bersendirian, saya merasa amat sedih mengingatkan akan nasibteman-teman seperjuangan ini terutama apabila membaca ayat Allah swt:"

...dan jika kamu berpaling niscaya Dia akan menggantikan (kamu)dengan kaum yang lain, dan mereka tidak akan seperti kamu (ini)" – (47:38)

Kebanyakkan mereka bukanlah orang biasa malah merekamemegang kepimpinan, pencetus kepada kerja-kerja dakwah. Hidup merekasentiasa di jalanan, hanya pulang ke rumah untuk berehat seketika,kadangkala tidur pun di dalam kenderaan. Sungguh mengkagumkan.Saya cuba memikirkan, apakah punca kepada keletihanda'ie-da'ie ini? Saya imbau kembali detik-detik perjalanan dakwah satupersatu, tahun ke tahun, peristiwa demi peristiwa, lalu saya merasakan saya sudah berjumpa dengan jawapannya!Mereka terlalu sibuk mendidik orang lain sehingga mereka lupa untukmendidik diri sendiri.Mereka jarang merenung diri, mereka tidak pernah beruzlah dan berzikir, mereka lupa untuk menghisab amalan sendiri. Kalaupunmereka lakukan, ia bukan dibuat dengan penuh kesungguhan. Keghairahan mereka untuk berdakwah tidak setimpal dengan bekalan rohani yang ada.Akhirnya mereka kecundang dengan suasana persekitaran.Mereka tidak dapat bertahan dengan tuntutan kerja yangsemakin menekan, tangisan keluarga yang ingin kerehatan, kehendakperibadi yang tidak pernah kehabisan. Tidak kurang juga mereka yangmempunyai semangat terlalu tinggi dan ghairah untuk mencapai natijahyang cepat hingga mereka mencari jalan yang lain. Mereka bukan tidakfaham tetapi mereka hilang kekuatan. Mereka sudah penat.

Pengalaman menunjukkan, untuk menghidupkan kembali da'ie-da'ie ini bukanlah satu perkara yang senang apatah lagi mereka ini diistilahkan sebagai"senior" didalam kancah perjuangan. Mudah-mudahan Allah memberikanpetunjuk kepada mereka dan memberikan keampunanNya terhadap"jasa-jasa" yang telah mereka curahkan di dalam dakwah. Tiada merekatiadalah generasi baru hari ini.Kini terus terang saya katakan, apabila saya mendengarramai da'ie pemuda dan pemudi hari ini begitu sibuk siang dan malamberdakwah sehingga sangat susah untuk cari masa kelapangan, saya tidaklagi kagum seperti dahulu. Ini bukan bermakna saya tidak menghormatimereka malah saya sentiasa berdoa akan kesejahteraan mereka.Mudah-mudahan dakwah akan terus melahirkan manusia-manusia seperti ini.

Namun saya ingin memberi peringatan yang keras kepada da'ie-da'ieini supaya kesibukan saudara jangan sesekali menyebabkan saudaramelupai diri sendiri. Perjalanan dakwah ini jauh, rintangannya sangatbesar yang mana kadang-kadang dia diluar kawalan kita. Ini semua memerlukan nafas yang sangat panjang, ketahanan diri yang tinggi,persediaan rohani yang mantap serta kefahaman yang jelas. Ingat, Allahtidak akan jemu terhadap hamba-hambaNya tetapi hambaNyalah yang selalujemu di dalam beribadah. Jangan tertipu dengan aktiviti yang banyaktetapi sebaliknya nilailah setiap aktiviti itu secara tenang danobjektif, mengukur pencapaiannya baik dari segi ilmiah jugapeningkatan hubungan saudara dengan Allah. Jika ianya positif makabersyukurlah tetapi jika sebaliknya maka beristighfarlah dan perbaikilah segera.

Saya teringat kata-kata Imam Al Ghazali tentangbagaimana syaitan menggoda orang-orang yang kuat beribadat. Jika gagalmenghalang, syaitan akan menyuruh abid itu memperbanyakkan lagi ibadatlalu akhirnya dia merasa bangga dan mula memperkecilkan orang lainyang kurang ibadat! Lalu mereka tejerumus dalam perangkap syaitan.Moga-moga Allah melindungi da'ie-da'ie ini.InsyaAllah..
p/s : Ku terfikir..apa yang kulakukan..kenapa penat..sehinggakan..qiam semakin berkurang..alQuran tidak menjadi teman di sisi..Ya Allah..ampunilah aku..Rabbi Yassir wala tu'assir..

No comments: